marktonderzoek

Marktonderzoek voor je startup; hoe doe ik dat?

Heb jij een kansrijk idee voor een product of dienst? Dan heb je de eerste stap gezet. Maar hoe start je nu een succesvolle onderneming en weet je of er voldoende markt is voor jouw idee? Bij Starterslift Investments snappen we dat het moeilijk kan zijn om jouw startup door te ontwikkelen. Hiervoor heb je immers startkapitaal, kennis en de juiste begeleiding voor nodig. In dit artikel bespreken we wat marktonderzoek is en hoe je dit kunt uitvoeren voor je startup.

Wat houdt marktonderzoek in?

Met marktonderzoek breng je simpelweg de markt in kaart waar jouw product of dienst actief in zal zijn. Je verzamelt systematisch en objectief gegevens om ze vervolgens te kunnen analyseren en daar je product of dienst op aan te passen. Dit doe je om problemen op te sporen, te herkennen en/of op te lossen. Dit zorgt ervoor dat je beter in staat bent om jouw startup op de markt te kunnen zetten met een product of dienst dat perfect aansluit bij de behoeften van toekomstige klanten. Het is hierbij belangrijk om een goede onderbouwing te formuleren met daarin de reden waarom jouw startup een kans van slagen heeft, dit noemen we ook wel valideren.

Om een goed onderzoek te kunnen uitvoeren wil je een antwoord proberen te vinden op deze vragen:

  • Wie zijn mijn (potentiële) klanten?
  • Waar kopen mijn klanten hun product of dienst?
  • Waarom kopen mijn klanten het product of dienst?
  • Wat zijn de ontwikkelingen in de branche waar ik mijn startup wil vestigen?
  • Welke concurrenten zijn er om rekening mee te houden?
  • Hoe kan ik mij onderscheiden vergeleken met de concurrentie?

Het marktonderzoek kun je onderverdelen in twee categorieën, namelijk desk research en field research. Desk research is een goede methode als je een nieuwe markt wilt benaderen. Field research is een methode om diepgaandere gegevens te verkrijgen, door bijvoorbeeld het afnemen van een enquête of interview.

Desk research

Deze methode voer je uit vanaf je bureau. Je zoekt naar een antwoord op de eerder gegeven vragen middels het gebruiken van bestaande en beschikbare informatiebonnen. Je bent dus secundaire gegevens aan het verzamelen. Denk hierbij aan eerder uitgevoerde onderzoeken door externe partijen. Over het algemeen bestaan deze gegevens uit statistische gegevens die je helpen om de markt inzichtelijk te maken.

Field research

Bij fieldresearch ga je nieuwe gegevens verzamelen door het ‘veld’ in te gaan. Als blijkt dat er uit het deskresearch nog vragen onbeantwoord blijven, kun je kiezen om fieldresearch uit te voeren. Enkele manieren hiervoor zijn het afnemen van een enquête, interview of het houden van een focusgroep. Met fieldresearch verzamel je dus primaire gegevens die specifiek gericht zijn op jouw startup.

Start direct

Start vandaag nog met het uitvoeren van marktonderzoek voor je startup. Heb je hierbij hulp nodig? Geen probleem, wij helpen je graag verder en koppelen je aan een business developer. Neem vrijblijvend contact met ons op en we bespreken graag alle mogelijkheden voor jouw startup.