Wat is een liquiditeitsbegroting
Je moet een liquiditeitsbegroting maken, maar eigenlijk heb je geen idee wat het is en waar je moet beginnen. Maak je geen zorgen, daar helpen wij je graag bij. In dit artikel lees je alles over de liquiditeitsbegroting, we geven je een voorbeeld en tips. Hierna kan jij zonder problemen zelf aan de slag!
Wat is een liquiditeitsbegroting?
Een liquiditeitsbegroting geeft aan hoeveel geld beschikbaar is in je onderneming. Je weet wat de verwachte inkomsten zijn en hebt ook alle uitgaande geldstromen voor een bepaalde periode in kaart gebracht. Het resultaat van de liquiditeitsbegroting geeft aan hoeveel liquide middelen jij als ondernemer beschikbaar hebt. Je moet hierbij denken aan geld in kas of op de bankrekening. Met een liquiditeitsbegroting kan je nagaan of je in de toekomst de rekeningen kan betalen. Zo weet je of je genoeg geld vrij beschikbaar (cashflow) hebt of dat je juist extra financiering nodig hebt.
Het belang van een liquiditeitsprognose
Een liquiditeitsprognose is van belang, want het zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van de verwachte cashflow in de toekomst. Maar er zijn meer voordelen bij het maken van een liquiditeitsprognose:
- Cashflow management: Met een liquiditeitsprognose kan je je cashflow beheren. Dit helpt je bij het plannen van betalingen en voorkomt dat je op bepaalde momenten een tekort hebt.
- Financiële stabiliteit: Doordat je vooruitkijkt kan je je beter voorbereiden op financiële uitdagingen. Dit komt ten goede aan de financiële stabiliteit op de lange termijn.
- Kredietwaardigheid: Met een goede liquiditeitsbegroting laat jij aan potentiële geldverstrekkers zien dat jouw bedrijf in staat is om aan zijn verplichtingen te voldoen. Dit geeft vertrouwen aan externe partijen.
- Besluitvorming ondersteunen: Het geeft je ook handvatten bij de overweging om te investeren, kosten te besparen of bij groeistrategieën.
Hoe maak je een liquiditeitsbegroting?
Je weet nu wat een liquiditeitsbegroting is. Het is tijd om aan de slag te gaan. Wij doorlopen de stappen met je.
1. Beginsaldo vaststellen
Je moet een beginsaldo vaststellen. Let op, dit is belangrijk. Alle verwachte uitgaven worden daarvan afgetrokken en de inkomsten worden daarbij opgeteld. Het beginsaldo kan het bedrag zijn waarmee je de onderneming bent gestart of het bedrag waarmee je vorige maand bent geëindigd.
2. Inventariseer je verwachte inkomsten
Maak een lijst van alle verwachte inkomsten voor de gekozen periode. Dit kan omvatten:
- Verwachte omzet uit verkoop van producten of diensten
- Rente-inkomsten
- Ontvangen leningen
- Subsidies
- Belasting teruggaven
- Overige inkomsten
3. Inventariseer je verwachte uitgaven
Maak een overzicht van alle verwachte uitgaven. Denk aan:
- Inkoop van goederen of diensten
- Huur of hypotheek
- Salarissen en lonen
- Belastingen (vergeet de BTW niet)
- Onderhoud
- Reclame en promotie
- Rente en aflossingen op leningen
- Overige uitgaven
4. Liquiditeit berekenen
Is je beginsaldo bekend en heb je alle inkomsten en uitgaven vastgesteld? Dan is het eenvoudig om je liquiditeit te berekenen. Dit kan uitkomen op een positief of een negatief saldo.
5. Analyseer en plan
Gebruik je liquiditeitsbegroting om je financiële gezondheid te analyseren en toekomstige financiële beslissingen te plannen. Let op perioden waar je mogelijk een tekort verwacht en overweeg vooraf maatregelen te nemen om dit te voorkomen. Manieren om dit te ondervangen zijn bijvoorbeeld door je kredietlimiet bij de bank te verhogen, een lening zoals die van Starterslift aan te vragen of door te onderhandelen met je leveranciers over een gespreide betalingsregeling of een verlengde betalingstermijn.
Voorbeeld
Zelf aan de slag gaan gaat natuurlijk het beste als je een voorbeeld hebt. Hieronder zie je een fictief voorbeeld:
Beschrijving | Januari | Februari | Maart |
Beginsaldo | €5,000 | €6,700 | €11,700 |
Inkomsten | |||
Omzet | €20,000 | €25,000 | €30,000 |
Rente-inkomsten | €200 | €200 | €200 |
Subsidies | €0 | €0 | €0 |
Overige inkomsten | €2,000 | €1,500 | €1,000 |
Totaal inkomsten | €22,200 | €26,700 | €31,200 |
Uitgaven | |||
Inkoopkosten | €10,000 | €12,000 | €14,000 |
Personeelskosten | €6,000 | €6,000 | €6,000 |
Huur | €1,500 | €1,500 | €1,500 |
Marketing | €2,000 | €1,000 | €2,500 |
Belastingen | €500 | €500 | €500 |
Overige kosten | €500 | €700 | €600 |
Totaal uitgaven | €20,500 | €21,700 | €25,100 |
Netto kasstroom | €1,700 | €5,000 | €6,100 |
Eindsaldo | €6,700 | €11,700 | €17,800 |
Met of zonder BTW opstellen
Een liquiditeitsbegroting opstellen doe je inclusief BTW. Dit geeft namelijk een nauwkeuriger beeld van de financiële positie van jouw bedrijf. Je houdt namelijk rekening met de werkelijke inkomsten en uitgaven. Als je de BTW meeneemt in je liquiditeitsbegroting, kun je beter anticiperen op cashflow behoeften. Het geeft een realistische prognose, waardoor je risico’s beter kan signaleren.
Gebruik tools als Excel of Google spreadsheets
Ga je een liquiditeitsbegroting maken, dan raden wij je aan om hiervoor Excel of Google spreadsheet te gebruiken. Deze programma’s werken namelijk met formules, waardoor bij iedere wijziging de berekening automatisch wordt aangepast. Ook kan je met Excel of Google spreadsheet met een paar klikken mooie grafieken maken. Visuele beelden maken complexe materie inzichtelijk. Erg handig dus!
5 Handige tips
- Wees realistisch: Maak een realistische schatting, waarbij je niet te voorzichtig bent, maar jezelf ook niet overschat. Verwacht niet dat klanten binnen een paar dagen betalen. Neem alle kosten mee en vergeet niks.
- Houd rekening met seizoensinvloeden: Heb jij als ondernemer te maken met seizoensinvloeden? Houd hier dan rekening mee in je begroting. Wees voorbereid op pieken en dalen in je cashflow. Zo voorkom je dat je te weinig financiële middelen hebt in moeilijke periodes.
- Monitor en pas regelmatig aan: Als jij je liquiditeitsbegroting hebt opgemaakt wil het niet zeggen dat deze in beton is gegoten. Monitor regelmatig je cashflow en pas indien nodig de begroting aan. Zo blijf je flexibel en kan je op tijd bijsturen.
- Houd rekening met onvoorziene kosten: Reserveer een deel voor onvoorziene kosten. Hierdoor kan je onverwachte uitgaven opvangen, zonder dat de financiële stabiliteit in gevaar komt.
- Gebruik software voor cashflowbeheer: Er zijn speciale softwarepakketten of tools voor je cashflow beheer, die jou helpen bij het automatiseren van processen, het genereren van rapporten en knelpunten snel signaleren.
Verschil met een exploitatiebegroting
Een liquiditeitsbegroting voorspelt korte termijn kasstromen voor financiële verplichtingen, terwijl een exploitatiebegroting zich richt op winstgevendheid van de onderneming op lange termijn. Liquiditeit richt zich op liquide middelen, een exploitatiebegroting analyseert de inkomsten en uitgaven om de winstgevendheid te bepalen. Beide begrotingen zijn belangrijk voor een financiële planning en analyse, maar ze hebben ieder hun eigen doel en gericht op een ander tijdsbestek.
Verschil met een resultatenbegroting
Met een liquiditeitsbegroting bekijk je of je aan de financiële verplichtingen kan voldoen, waarbij je kijkt naar de beschikbare middelen (cashflow). Bij een resultatenbegroting probeer je de winstgevendheid van een bedrijf te beoordelen, je kijkt naar operationele prestaties en winstgevendheid op lange termijn.
Financiering nodig?
Kom je er, na het opstellen van de liquiditeitsbegroting, achter dat je meer liquide middelen nodig hebt? Bij Starterslift kun je als startup in Brabant bij ons terecht. Je kan bij ons niet alleen een lening afsluiten, we koppelen je ook aan een business developer die jouw plan naar een hoger niveau kan tillen. Voldoe jij aan de voorwaarden, dan kan je een aanvraag bij ons doen.
Over Starterslift Investments
Starterslift Investments is een pre-seed fonds voor studenten en medewerkers van Tilburg University, Avans Hogeschool en Breda University of Applied Sciences en voor startups uit de provincie Noord-Brabant. Het aanvragen van een lening en contact met Starterslift Investments verloopt altijd via de Braventure business developer binnen jouw kennisinstelling of bij de ontwikkelingsmaatschappijen Midpoint Brabant of Rewin.
Het Starterslift Investments fonds wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische zaken en Klimaat, de Provincie Noord-Brabant, de gemeente Breda en de gemeente Tilburg.
Starterslift investments B.V.
Warandelaan 2
5037 AB Tilburg