Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Ben jij op zoek naar de beste startup ideeën? Wil je ermee aan de slag maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Hoe toets je of jouw idee ook wel echt een goed idee is? Allemaal vragen waar je waarschijnlijk mee zit als je ideeën voor een eigen bedrijf hebt. Wij geven je tips om tot een goed en uniek idee te komen en geven voorbeelden om je te inspireren.
Hoe bedenk je een goed startup idee?
Je hoeft niet per se briljante startup ideeën te hebben om een gat in de markt te vinden. Het idee kan ook gebaseerd zijn op een trend of een verbetering op een bestaand idee. Het idee moet in ieder geval wel altijd de behoefte van de klant vervullen, want anders zal niemand jouw product of dienst afnemen. We geven je een aantal voorbeelden hoe jij aan de slag kan gaan met het bedenken van goede bedrijfsideeën.
- Een idee kan ontstaan vanuit frustratie, omdat een product ontbreekt of niet goed werkt.
- Ga brainstormen met tegenpolen. Zo vul je elkaar goed aan en krijg je inzichten vanuit verschillende invalshoeken.
- Praat met klanten en probeer erachter te komen waar zij naar op zoek zijn. Welke behoefte is nog niet vervuld bij hen.
- Signaleer trends en probeer daar op in te spelen, denk aan duurzaamheid.
- Slaat een product of dienst goed aan in een bepaalde branche? Bedenk dan hoe dit ook kan werken in een andere branche.
Wanneer is een bedrijfsidee goed?
Of je bedrijfsidee goed is, is een goede maar lastige vraag om te beantwoorden. Eigenlijk weet je pas of je startup ideeën goed zijn als je ze uitgeprobeerd hebt. Je kan zelf denken dat je goede ideeën hebt voor een eigen bedrijf, terwijl achteraf blijkt dat niemand erop zit te wachten. Maar andersom komt ook vaak genoeg voor; wie had nou verwacht dat Facebook zo groot zou worden vooraf? Of Uber?
Als je succes hebt, dan pas weet je dat jouw idee een goed idee was. Ook als jouw idee faalt, kan het nog steeds zijn dat het idee wel goed was. De uitvoering of de timing zijn ook van invloed of het succesvol wordt. Je kan jouw eigen ideeën testen waardoor je een inschatting krijgt of het product of dienst levensvatbaar is.
Test het met de lean startup methode
Door het toepassen van de lean startup methode vergroot je de kans op succesvolle startup ideeën. Deze methode wordt wereldwijd gebruikt en helpt je om een succesvol bedrijf te starten. Met deze methodiek krijg je op een efficiënte manier inzicht in een nieuw business model. Hierdoor heb je een goed beeld van de voortgang en kun je op die manier blijven innoveren. Het versnelt de ontwikkeling van je startup. Niet alleen in het begin, maar ook als je groeit.
Voorheen schreef je een uitgebreid businessplan, waarin je uitvoerig stilstond bij het product voordat je het op de markt bracht. Bij de lean startup methode bouw je eerst een prototype, ook wel Minimal Viable Product (MVP) genoemd. Zo’n MVP kan ook al gewoon een eenvoudige webpagina of schermafbeelding van een app zijn. Vervolgens test je in de praktijk hoe jouw product wordt ervaren door gebruikers. Hoe reageren ze op de test? Hebben ze wel echt behoefte aan jouw product en zijn ze bereid ervoor te betalen? Met deze data ga je opnieuw aan de slag voor een volgende MVP en zo begin je weer opnieuw met de cyclus. Deze methode zorgt ervoor dat tijd en geld zo goed mogelijk worden benut. Doordat je steeds feedback vergaard vanuit de markt kun je tussentijds je product aanpassen. Er ontstaat daardoor uiteindelijk een product dat volledig aansluit bij de behoeften van de gebruikers. Wil je hier meer over weten? Lees hier uitgebreid over de lean startup methode.
Is je bedrijfsplan schaalbaar?
Als je wil blijven groeien dan is het belangrijk dat jouw bedrijfsidee schaalbaar is. Is er opeens veel vraag naar jouw product of dienst, dan wil je meegroeien. Je moet niet afhankelijk zijn van een maximum. Het beste is om jouw bedrijf al meteen bij de start schaalbaar in te richten. Het is natuurlijk niet onmogelijk maar het zal na vijf jaar veel meer moeite kosten om op te schalen omdat je dan meer moet bijstellen en wellicht het roer om moet gooien.
Je startup idee hoeft niet uniek te zijn
Het kan zijn dat jij een geweldige startup idee hebt, maar je afvraagt; waarom heeft niemand anders dit ooit bedacht? Je gaat ermee aan de slag en vertelt iemand in je omgeving over jouw idee voor een eigen bedrijf. Het idee waar jij multimiljonair denkt te gaan worden. Maar dan zegt hij: “Maar dat bestaat al lang!”. Dan baal je waarschijnlijk heel hard, maar dit hoeft niet per se slecht nieuws te betekenen. Dat iemand anders dit idee al tot uitvoering heeft gebracht, betekent alleen maar dat het een goed idee is voor een startup. Een goed voorbeeld hiervan is Google. Voordat Google tot leven kwam bestond er al een zoekmachine: Altavista. En voor Facebook bestond er al Myspace. Het gaat erom dat jij het product net beter weg weet te zetten. Je moet hierbij wel altijd opletten of je niet te maken hebt met intellectueel eigendomsrecht. Laat je vooral inspireren en zorg voor je eigen draai en innoveer en verbeter dat wat er al is.
Haal inspiratie uit deze succesverhalen
We hebben al kort een aantal succesverhalen aan bod laten komen, maar er zijn er natuurlijk meer. Denk aan Picnic en Ticketswap die in wisten te spelen op de digitale behoeften van consumenten.
Picnic
Picnic behoort tot een van de top 10 startups van 2020. Vanwege Covid-19 kwamen veel mensen thuis de zitten en brachten ze veel tijd online door. Hierdoor groeide het bedrijf enorm. Er waren periodes dat fysiek winkelen een enorme opgave was. Picnic bezorgt boodschappen aan huis en heeft geen fysieke winkels. Volgens mede-oprichter Michiel Muller kwam door corona het online boodschappen doen in een stroomversnelling. Deskundigen hadden voorspeld dat dit in vijf jaar tijd zou gebeuren, maar opeens gebeurde dit in vijf weken. Het was belangrijker dan ooit om boodschappen thuis te laten bezorgen. Daardoor merkten klanten hoeveel tijd ze overhielden en willen ze niet meer anders.
Ticketswap
Hans Ober bedacht in 2013 met Ticketswap een platform waar mensen zelf op een veilige manier tweedehands kaartjes kunnen aanbieden en kopen. De verkoopprijs mag nooit meer dan 20 procent boven de reguliere prijs liggen, waardoor je altijd een eerlijke prijs betaalt. Door het Secure Swap systeem wordt de barcode van het ticket vervangen door een andere barcode. Dit maakt het verkopen via ticketswap betrouwbaar. Ticketswap krijgt tien procent commissie, waarbij vijf procent wordt afgedragen door zowel de verkoper als de koper. Ober had geen kennis van de ticketmarkt toen hij Ticketswap oprichtte, maar inmiddels werkt al 80 man voor dit bloeiende bedrijf.
Werk jouw plan verder uit met Starterslift
Heb je een goed idee, maar weet je niet goed hoe je dit verder moet uitwerken? Wil je graag begeleiding of heb je financiering nodig om de eerste stap te zetten? Starterslift kan je hierbij helpen en geeft waardevolle tips. Bekijk hier de financieringsmogelijkheden. Binnen enkele dagen kun je een reactie verwachten op jouw aanvraag. Of vul dit contactformulier in en wij zorgen ervoor dat er een begeleider wordt toegewezen.
Over Starterslift Investments
Starterslift Investments is een pre-seed fonds voor studenten en medewerkers van Tilburg University, Avans Hogeschool en Breda University of Applied Sciences en voor startups uit de provincie Noord-Brabant. Het aanvragen van een lening en contact met Starterslift Investments verloopt altijd via de Braventure business developer binnen jouw kennisinstelling of bij de ontwikkelingsmaatschappijen Midpoint Brabant of Rewin.
Het Starterslift Investments fonds wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische zaken en Klimaat, de Provincie Noord-Brabant, de gemeente Breda en de gemeente Tilburg.
Starterslift investments B.V.
Warandelaan 2
5037 AB Tilburg