menu

Your Business Online

HomeAvans HogeschoolYour Business Online
HomeAvans HogeschoolYour Business Online

“Wij maken onze klanten zichtbaar op sociale media”

Gericht, creatief, kostenbewust

Wie iets wil verkopen - zijn bedrijf, product of dienst onder de aandacht wil brengen - heeft er op de eerste plaats belang bij dat hij zichtbaar is; dat de doelgroep wéét van je bestaan. Your Business Online heeft dit tot speerpunt van de activiteiten gemaakt: “We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het aanmaken, opzetten en onderhouden van sociale media strategieën”, vat Joeri Peeters samen. “En we zorgen ervoor dat zij beter zichtbaar worden op bijvoorbeeld Facebook en Twitter.”

meer

“Je ziet bij veel bedrijven wel de intentie om sociale media in te zetten, maar in de meeste gevallen ontbreekt de kennis hoe je dat op een succesvolle manier kunt doen. Verder weet men ook geen gebruik te maken van alle gegevens die met, bijvoorbeeld, een Facebook-campagne worden verzameld. En die zijn nu juist goud waard.”

Joeri Peeters en Dirk Foesenek ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan Avans Hogeschool. In 2011 richtten zij samen Your Business Online op. In 3 jaar tijd is het bedrijf nu uitgegroeid tot een onderneming met meerdere medewerkers en een grote groep vaste klanten. Dagelijks worden voor die klanten sociale media campagnes gemaakt en onderhouden.

Netwerken

Wat Dirk Foesenek van begin af aan is opgevallen, is het enorme belang van het informeren van de doelgroep: “Heel veel ondernemers hebben gehoord van Facebook en weten ook wel dat er commerciële mogelijkheden zijn. Sommigen zijn zelfs heel actief. Maar allemaal kampen ze met het gebrek aan kennis om er echt goed zakelijk gebruik van te maken.

Wij kunnen ze daarin ondersteunen. Communicatief en creatief. En we kunnen ze exact inzicht geven in de resultaten. Dát vinden ondernemers belangrijk. Maar je moet het ze wel goed uitleggen, ze overtuigen van de mogelijkheden. Dat doen we vooral tijdens netwerkbijeenkomsten en presentaties.”

Aanpak

“Waar het in de praktijk op neerkomt”, vertelt Joeri Peeters, “is dat we berichten plaatsen voor de klant. Dat kan zijn om een aanbod te doen, naamsbekendheid te vergroten, of loyaliteit te versterken. Wat we daarbij aan content plaatsen is uiteraard afhankelijk van de klant en zijn product. Veelal krijgen we een planning en verzinnen we daar een campagne omheen. De resultaten zijn heel divers. Er kunnen rechtstreekse verkopen (of reserveringen) uit voortkomen via een link naar de website van de klant, maar ook kan via likes en het koppelen van de berichten de database enorm worden uitgebreid, met alle mogelijkheden van dien.”

Je als bedrijf presenteren op sociale media is volgens Dirk Foesenek niet gebonden aan een bepaalde branche of een product: “Het gaat om de zichtbaarheid bij de doelgroep. Die traceren wij door gericht te adverteren. Voor een webshop met kinderspullen focussen we bijvoorbeeld met name op moeders met jonge kinderen. Zij ontvangen graag berichten met nieuws en aanbiedingen van het bedrijf en sturen die berichten ook heel vaak door, wat weer nieuwe potentiële klanten oplevert, enzovoorts.”

Tweede tak

Parallel aan Your Business Online werd door Peeters en Foesenek ook de “WiFi-dienst” WiSocial opgezet: een slimme  manier van genereren van contactgegevens voor bedrijven, door het aanbieden van plaatselijk WiFi. Peeters: “Klanten mogen gratis gebruikmaken van WiFi op een bepaalde plek, zoals een hotel of restaurant, in ruil voor hun Facebook-like of e-mail adres. De ondernemer krijgt vervolgens de beschikking over die gegevens en kan ze inzetten voor (sociale) mediacontacten, maar ze bijvoorbeeld ook koppelen aan zijn kassasysteem.”

Met WiSocial werd de stap over de grens gezet. Behalve in Nederland, is de dienst actief in België, Oostenrijk, Spanje en Turkije. “Niet verwonderlijk”, volgens Joeri Peeters. “De aantrekkingskracht van sociale media is internationaal en grenzeloos. Daar hebben we gebruik van gemaakt.”

  • Business Model
  • Bedrijfsvoering