Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Als een startup zich voortvarend ontwikkelt, kan het doorgroeien van startup naar scale up. Heb jij ook deze ambitie voor jouw startup maar weet je niet goed hoe je dit moet realiseren? Dat leggen we je in dit artikel uitgebreid uit en we geven je ook meteen een aantal praktijkvoorbeelden.
Wat is het verschil tussen een startup en scale up
Waarschijnlijk heb je het begrip startup al vaker gehoord, maar een scale up zal wellicht minder bekend voor je zijn. Een scale up zegt iets over de snelheid waarmee een innovatief bedrijf groeit, oftewel wanneer het bedrijf van schaal verandert. Scale ups zijn het vervolg op startups. Zij hebben de eerste fase succesvol overleefd en maken een kans om internationaal door te breken en vele banen te creëren. Een startup bevindt zich in de startfase en moet nog bewijzen dat het product geschikt is voor de markt. Een scale up is deze fase al voorbij. Het heeft bewezen dat de groei stabiel en duurzaam is. Het grootste verschil tussen de twee zit hem dus in de fase waarin het bedrijf zich bevindt.
8 tips om door te groeien van startup naar scale up
Als je startup zich goed ontwikkelt en je winst begint te behalen, is het wellicht tijd om de groeimotor aan te gaan zetten. Let wel, niet elke startup kan succesvol doorgroeien. Slechts één op de 200 heeft deze potentie. De scale up moet drie opeenvolgende jaren een omzetgroei van minimaal 20 procent per jaar behalen. Daarnaast moet het bedrijf minimaal 10 medewerkers in dienst hebben en in de eerste vijf jaar als startup minimaal vijf miljoen omzet genereren. We geven je een aantal tips hoe je kan doorgroeien als scale up.
1. Social entrepreneurship
Onderneem met een betekenis. Lever een product of dienst die bijdraagt een de grote uitdagingen in de maatschappij en zorg ervoor dat dit een positieve invloed heeft op de wereld. De combinatie welvaart en welzijn creëren past hier goed bij. Oftewel de focus ligt op betekenis én resultaat boeken. Niet enkel op resultaat boeken.
2. Laat je niet beperken door groei
Wanneer je wilt doorgroeien naar een scale up is schaalbaarheid heel belangrijk. Krijg je in één keer veel gebruikers erbij, dan wil jij meegroeien. Hiervoor is een schaalbaar businessmodel belangrijk, waarbij je niet te maken hebt met een beperking (bv uren verkopen in consultancy, fysieke beperkingen, productie beperkingen). Het beste is om jouw onderneming vanaf de start schaalbaar in te richten. Het is namelijk lastig om na een paar jaar dit alsnog aan te passen.
3. Kies een passend verdienmodel
De schaalbaarheid aanpassen in een later stadium is lastig, maar dat geldt niet voor het verdienmodel. Veel startups passen dit nog aan als hun bedrijf groeit. Wellicht ben je begonnen met uurtje factuurtje, maar wil je nu overstappen naar een abonnementsvorm. Dat is geen probleem. Zorg er alleen wel voor dat je het aanpast naar een schaalbare optie voor als jouw bedrijf weer verder groeit. Veel startups zijn een tijd zoekende naar het juiste verdienmodel en dat is helemaal niet erg in de startfase. Toets het eerst goed bij de doelgroep, bij experts en je collega’s en meet goed hoe het in de praktijk werkt.
4. Financiële beperkingen voorkomen
Als je groeit, moet je ook durven te investeren. Om dit te kunnen doen heb je financiële middelen nodig. Een investeerder zorgt voor groeikapitaal, maar kan ook kennis, ervaring en een netwerk inbrengen. Een ervaren investeerder kan jou ook coachen bij de groei van jouw bedrijf.
5. Maak sales overbodig door marketing
Vaak wordt marketing onderschat en wordt er vol ingezet op sales. Maar als je een goed marketingplan hebt, dan kan sales een toevoeging worden, niet een must. Een salesproces duurt vaak lang en er gaat veel tijd in zitten, in de huidige online wereld is dat vaak niet meer nodig. Richt je bijvoorbeeld je online marketing goed in, dan bedien jij je direct via jouw website.
6. Agile scaling up
Snel en flexibel kunnen inspelen op veranderingen is voor elk bedrijf belangrijk. Wordt jouw bedrijf groter, dan betekent dit meestal dat er meer processen bij komen. Het zorgt er ook voor dat processen veranderen. Op de werkvloer vinden mensen verandering vaak lastig. Zorg ervoor dat je flexibel blijft en schaalbaar (agile).
7. Zoek de beste mensen
Wil jij blijven ontwikkelen, dan heb je mensen nodig die jou daarbij helpen. Zet de juiste mensen op de juiste plek en zorg dat ze genoeg redenen hebben om voor jouw bedrijf te blijven werken. De opgedane kennis van gemotiveerde medewerkers brengt je verder. Nieuwe medewerkers inwerken kost veel tijd en geld. Maar een frisse wind in je bedrijf kan ook veel nieuwe inzichten opleveren!
8. Blijf leren
Als jouw onderneming groeit, stelt dit ook andere eisen aan jou als ondernemer en aan jouw team. Als jij persoonlijk niet groeit dan zal jouw bedrijf dat ook niet doen. Om naar de volgende fase te gaan zorg je ervoor dat jij en je team blijven leren. Leren is één van de belangrijkste aspecten om te kunnen blijven ontwikkelen. Hierbij gaat het niet over hoeveel je leert, maar hoe goed je iets leert en dit kan toepassen voor jouw bedrijf.
Succesverhalen
Natuurlijk heb je de succesverhalen waarbij het iemand lukt om zonder hulp een bedrijf uit te bouwen, zoals Mark Zuckerberg. Maar er zijn ook veel mensen met een goed idee die hulp nodig hebben om dat idee uit te werken. Niet alle startups overleven het en groeien door naar de scale up fase. Maar de scale ups waarbij het lukt, leveren een grote waarde aan de maatschappij. We geven je een aantal voorbeelden van succesvol doorgegroeide startups.
VanMoof groeide door van startup naar scale up
VanMoof is een goed voorbeeld van een startup die succesvol doorgroeide. In 2009 is VanMoof opgericht door twee Nederlandse broers die een visie hadden voor de perfecte stadsfiets. Zij wilden heel de wereld aan het fietsen krijgen. Om dit te bereiken haalden zij investeerders binnen die ervaring hadden in markten die de broers minder goed kenden. Tien jaar later is er een wereldwijde community van meer dan 120.000 fietsers. Je kan hun fietsen online kopen, maar ook in een van de winkels van VanMoof. Deze zijn te vinden in Nederland, Duitsland, Engeland, New York, San Francisco, Japan en Taiwan. VanMoof heeft alles zelf in huis. Van ontwerp tot productie. Van verkoop tot onderhoud. Ze hebben voor nu één missie: een miljard mensen op de fiets krijgen. VanMoof is een belangrijke speler in de wereldwijde overstap naar e-bike. Ze zijn op weg om mobiliteit een geheel andere definitie te geven.
Bird Control Group blijft innoveren om te groeien
Innovatie is heel belangrijk als je wil groeien met je bedrijf. Dit kan je doen door een gat in de markt te vinden, het product of dienst aan te passen of je kan overstappen naar een nieuw verdienmodel.
Een innovatieve ondernemer is Steinar Henskes van Bird Control Group. Hij heeft diervriendelijke lasers ontworpen om vogels te verjagen bij luchthavens en olieplatforms. Uiteindelijk kregen boeren hier ook lucht van en kwamen zelf aankloppen. Het draait allemaal om toegevoegde waarde voor je klant creëren. Je lost een probleem voor ze op. Een gat in de markt dus! Zijn droom was vanaf de start om dit innovatieve product internationaal te vermarkten. Dat is gelukt, want inmiddels is hij wereldwijd te vinden met zijn product.
Wentzo groeit door creatieve marketing
Wentzo, een aanbieder met wifi oplossingen voor met name hotels, bestaat al ruim twintig jaar en is opgericht door twee broers. Na een aantal jaar werd Wentzo gedwongen om een andere richting in te slaan. Betaalde wifi in hotels kon namelijk niet meer. Vanuit een andere propositie probeerden zij hun marktpositie zeker te stellen. Ze ontwikkelden WaaS, Wifi as a Service. Ze richtten zich hierbij op grotere bedrijven en boden voor een vast bedrag per maand complexe wifi aan die altijd werkte. Met succes! Inmiddels biedt Wentzo ook oplossingen voor kleinere bedrijven.
Hulp vanuit Starterslift
Starterslift kan jou op verschillende manieren helpen met het doorgroeien naar een scale up. Heb je financiering nodig en is jouw startup gevestigd in Brabant? Dan ben je bij Starterslift aan het juiste adres. De lening wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de Provincie Noord-Brabant en de gemeenten Breda en Tilburg. Doordat de financiering door overheidsinstellingen mogelijk wordt gemaakt, hebben wij niet het doel hier winst mee te maken. Dit in tegenstelling tot vele andere commerciële investeerders. Het doel van Starterslift is innovatieve concepten tot leven te brengen. Ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor financiering? Bekijk dan hier de financieringsmogelijkheden. Binnen enkele dagen kun je een reactie verwachten op jouw aanvraag.
Daarnaast helpt Starterslift je in contact te komen met een business developer. Deze business developer helpt jou met het verkrijgen van inzichten, leert je omgaan met nieuwe ontwikkelingen en traint je waardoor jij in staat bent mee te groeien met jouw bedrijf. Vul dit contactformulier in en wij zorgen ervoor dat er een business developer aan jou wordt toegewezen.
Over Starterslift Investments
Starterslift Investments is een pre-seed fonds voor studenten en medewerkers van Tilburg University, Avans Hogeschool en Breda University of Applied Sciences en voor startups uit de provincie Noord-Brabant. Het aanvragen van een lening en contact met Starterslift Investments verloopt altijd via de Braventure business developer binnen jouw kennisinstelling of bij de ontwikkelingsmaatschappijen Midpoint Brabant of Rewin.
Het Starterslift Investments fonds wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische zaken en Klimaat, de Provincie Noord-Brabant, de gemeente Breda en de gemeente Tilburg.
Starterslift investments B.V.
Warandelaan 2
5037 AB Tilburg
Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen