menu

Synple

“Grote besparingen zijn vaak het gevolg van kleine ingrepen”

Contactgegevens

https://synple.eu/

De simpele synergie van Synple

​‘Vertrouwen’. Op het eind van het gesprek valt het woord dan uiteindelijk toch. Het vat de ontwikkeling van Synple samen. “Het is in de kern de verbindende factor op alle gebieden”, geeft Roderick Rodenburg aan. “Je moet, om te beginnen, natuurlijk het vertrouwen hebben in je product, maar ook in de mensen waarmee je samenwerkt. En aan de andere kant moet je het vertrouwen van je klanten winnen. Dat geldt zeker voor de dienstverlening die Synple biedt. Met ons IT-platform laten we transporteurs samenwerken, zodat er minder vrachtwagens met lege ruimte rijden. Dat gaat vaak om gevoelige gegevens. We moeten dus zorgen voor een juiste balans tussen vertrouwen en transparantie.”

meer

Het idee om vrachtwagens niet leeg (bijvoorbeeld terug van een levering) te laten rijden was niet nieuw: ”Er was echter geen geschikte IT-oplossing om dit tussen transporteurs onderling te regelen”, vertelt Rodenburg. “Daarmee creëer je natuurlijk geen stabiele basis. Ons idee was om partijen bij elkaar te brengen. Transporteurs samen in een deeleconomie, waarbij hun IT-systemen onderling gekoppeld zijn. Collega’s kunnen dan de kracht van elkaars netwerk gebruiken en onderling de juiste (volle) transporten regelen. Slimme logaritmen zoeken op de achtergrond, terwijl gevoelige data verborgen blijven.”

Economisch onverantwoord

Het belang van een dergelijk systeem blijkt, als Roderick Rodenburg aangeeft dat alleen al in Nederland één derde van de vrachtwagens leeg rijdt: “Miljoenen kilometers per jaar. Dat is natuurlijk een schrikbarend cijfer; economisch totaal onverantwoord. Als je daar al een paar procent op zou kunnen besparen…”

In de periode voor Synple zagen Rodenburg en zakenpartner Machiel Resink bij hun toenmalige werkgever een soortgelijk probleem: “Van oudsher was dat een bedrijf, bestaande uit allemaal kleine bedrijfjes. Toen die in 2007 onder één vlag verder gingen, kwamen – je zou bijna zeggen, uiteraard – enorme besparingskansen aan het licht, met name op logistiek gebied. Tegelijk merkten we, dat die besparingen al door heel simpele dingen als overleg en afstemming gerealiseerd konden worden.” 

Het idee = Synple

“Bij ons ging steeds meer de overtuiging groeien”, vertelt Rodenburg, “dat als het binnen een bedrijf was op te lossen, het ook tussen bedrijven zou moeten werken. Op dat moment waren er wel wat initiatieven voor horizontale samenwerking, maar dat werd allemaal heel complex gemaakt.

Een eenvoudiger manier van ‘datalinking’ zou volgens ons wel gaan werken. Maar… die was er niet. Wij hadden het idee hoe we het aan konden pakken. En vervolgens ging het snel. Als we het zouden doen, dan moesten we het meteen oppakken… Doen dus! We hebben onze banen opgezegd en zijn begonnen met Synple.”

Ontwikkeling van het IT-platform

Wat volgde, waren drie maanden van veel praten. “Om precies te weten te komen, op welke manier transporteurs het liefst werken. Oorspronkelijk deden we ook dingen met transport-opdrachtgevers, maar dat hebben we losgelaten. Het is voor transporteurs heel belangrijk dat er een veilige omgeving ontstaat, waarin klanten niet meekijken.”

Synple ontwikkelde een IT-platform, dat zich puur richt op transporteurs: “De volledige IT hebben we zelf ontwikkeld. Oorspronkelijk hadden we alleen een Powerpoint presentatie. Daarmee gingen we heel veel gesprekken in. Onder andere ook met Starterslift. We werden gewezen op de lean-aanpak: snel testen, kijken of alles klopt, aanpassen en weer verder. Vanuit prototypen en experimenten kregen we enorm veel feedback, die we weer verwerkten.”

De ontwikkeling van het platform kende zo een gestage groei. Zowel in vorm als in deelnemers: “We zijn nog niet uit de kinderschoenen”, verwoordt Roderick Rodenburg het. “De echte verdiensten moeten nog komen. Geld genereren we op dit moment met kleine projecten, waarbij we logistiek vertalen in technische oplossingen. Uiteindelijk is het uiteraard de bedoeling dat het platform zo goed gaat lopen, dat dat niet meer hoeft.”

Geloof versus onzekerheid

Roderick Rodenburg en Machiel Resink zegden hun banen op, om zich te storten in een – toch – ongewis avontuur. Resink: “Natuurlijk hebben we een stuk zekerheid losgelaten. Dat kan alleen als je gelooft in je idee. We hadden op dat moment nog geen 
100% oplossing, maar we wisten wel: die oplossing IS er!

Dat geloof moet je overbrengen op anderen en die moeten méé gaan doen. Het was erg belangrijk dat we op dat moment Cristel Marinus tegenkwamen. Haar ouders hebben een transportbedrijf en zij was voor ons een soort ‘missing link’, die de extra kennis over de transportwereld mee in het bedrijf bracht.

En in onze branche is zeker ook het geloof van de medewerkers doorslaggevend. De IT-markt is echt overspannen. Het kost veel tijd en moeite om de juiste mensen te vinden. Zij vormen de onmisbare basis, zeker nu we nog midden in de ontwikkeling zitten. Gelukkig is het voor veel IT-specialisten ook juist een uitdaging om iets van scratch af aan te ontwikkelen, dat bovendien ook echt duurzame impact kan hebben….”

Bijzondere ontwikkeling

Binnen de ontwikkeling van Synple kijkt Starterslift op de achtergrond mee: “Behalve dat ze ons via de lean-methode lieten nadenken over de sterktes en zwaktes van het idee, hielpen ze ons ook financieel op weg.”
Een weg, die Roderick Rodenburg voor de toekomst nog niet helemaal heeft uitgestippeld: “We werken nu met 7 personen. Het moet, denk ik, niet veel groter worden. Het platform zelf moet natuurlijk groeien, misschien wel uitgebreid worden met andere marktsegmenten en internationaal gaan. Maar ik zie de organisatie liever klein blijven. Wat dat betreft is WhatsApp voor mij een mooi voorbeeld. Groot qua klanten, maar met weinig mensen. 

En met – bij Synple - als kenmerk, dat die mensen heel zelfstandig werken en extreem goed zijn in wat ze doen: logistiek duurzaam maken!”

Dat ook andere partijen in de markt de potentie zien van Synple blijkt uit de onlangs toegekende Breda Startup Award 2016. Voor de rest… “we blijven keihard ons best doen om er iets moois van te maken. Soms is het als in een rollercoaster en dan is het goed dat je weet wat je aan elkaar hebt. Dat vertrouwen is er. Anders zouden we ook niet doen wat we nu doen. We bouwen het met elkaar op. Dat gaat lukken.”

  • Financiering
  • Business Model
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering