menu

Sportivation

HomeBusiness ModelSportivation
HomeBusiness ModelSportivation

“Naast commercie is spelplezier de voornaamste drijfveer voor Sportivation”

Adviseren, ontwikkelen, produceren, vermarkten

“Innovatie gaat binnen de wereld van sporten en bewegen een steeds grotere rol spelen. De stap naar het vermarkten van een idee blijkt echter vaak moeilijker dan in eerste instantie gedacht. Dat proces verloopt vaak moeizaam. Dat kan allerlei redenen hebben. Technisch, financieel, organisatorisch.” Paulien Kok zet met Sportivation sinds 2009 eigen, sportgerichte producten in de markt en adviseert en begeleidt (sport)organisaties en bedrijven in het realiseren van innovatieve projecten.

meer

“De basis is altijd een idee. Vaak vanuit een bepaalde (sport)achtergrond of zelfs een ideële gedachte. Dat kan ik het best illustreren aan de hand van mijn eigen product, de Fantastick”, legt Paulien Kok uit. “Wat je in eerste instantie ziet is een hockeystick. Klein. Logisch, want hij is ontwikkeld voor kinderen tussen 4 en 7 jaar. Hij ziet er dan ook vrolijk uit en heeft unieke eigenschappen die je niet bij een ‘gewone’ hockeystick ziet. Waarom? Omdat het idee achter de stick is dat het voor kleine kinderen vooral leuk moet zijn om te hockeyen.

Alle extra’s die de stick heeft zijn daarop gericht: hockeyen gaat er makkelijker mee. Het lúkt de kinderen en daardoor krijgen ze er ook plezier in. Dat is ook waar het uiteindelijk om draait. En om dit te bereiken, heb ik met Sportivation een lange weg van ontwikkeling en realisatie afgelegd.”

Zoeken naar economisch en maatschappelijk succes

De start van de ontwikkeling van de Fantastick viel samen met de oprichting door Kok van Sportivation: “Op een congres kwam ik hockeycoach Marc Lammers tegen. Het was ons beiden opgevallen dat jongere kinderen, die met hun ouders, broers en zussen naar het hockeyveld gingen, daar vervolgens maar wat aan de kant stonden. Hockey is een technisch moeilijke sport om aan te leren. Daar zagen we echter ook mogelijkheden in voor innovatie: het idee voor de Fantastick was geboren.

Vanuit de grondgedachte dat ‘moeilijke techniek’ kan worden omgezet in plezier, als maar de juiste middelen op de juiste manier worden aangeboden, is Sportivation ontstaan. Ons staat vooral voor ogen, om (sportieve) diensten en producten te ontwikkelen die zowel maatschappelijk als economisch succesvol zijn. ‘Social enterprise’ dus, waarbij het maatschappelijk doel op de eerste plaats komt.”

Beleving

Na 5 jaar innovatie en een uitgebreid proces van samenwerken met kennisinstellingen, andere bedrijven en (internationale) sportinstellingen en - verenigingen, ligt de Fantastick nu in de sportwinkels. Speciale vormgeving, artwork en een extra onderdeel zorgen voor een ‘stick with a smile’: “Hij maakt het hockeyen voor de kinderen echt veel leuker. Wij geven Fantastick-clinics, ter introductie aan scholen en verenigingen en je ziet de beleving en de ‘fun’ er van afstralen.”

Verdere ontwikkeling

Inmiddels werkt Sportivation aan de verdere ontwikkeling van het idee van de Fantastick voor andere doelgroepen: “Aangepast sporten, ouderen, de mogelijkheden ervoor zijn aanwezig, maar vragen om verdere innovatie. Dat geldt ook voor diverse producten rondom de Fantastick. Voorbeeld is het doorontwikkelen van een zogenoemde ‘Pingelplaat’, een mat met figuren, waarover de kinderen een parcours afleggen met Fantastick en bal. Voor de oudere jeugd zijn we bezig met een interactieve mat. En we denken ook na over de inzet voor andere sporten en toepassingen.”

Ondersteuning en meedenken

Vanaf de start heeft Sportivation een enorme ontwikkeling doorgemaakt. “Die ervaring stellen we in dienst van onze klanten”, geeft Paulien Kok de unieke mogelijkheden aan. “Sportivation denkt mee in ideeën, wijst de weg in het proces van idee, via innovatie tot vermarkten en opent deuren in het Nederlandse innovatie- en subsidienetwerk. Daarbij werken we met name sportgericht.

De economische kant wordt daarbij zeker niet vergeten. Maar uiteindelijk heeft het spelplezier dat kan ontstaan uit een idee of een product de prioriteit. Dat is een uitdaging, omdat je er zeker van moet zijn dat alles in balans is om succes te kunnen garanderen. Een uitdaging, maar ook een ‘kick’, als je het resultaat eenmaal in handen hebt en ziet dat de doelgroep ervan geniet.”

De markt

Inmiddels ligt de Fantastick in de winkel. “Hier in Drunen voor het eerst. Dat is wel bijzonder: je eigen product, waar je zo hard aan gewerkt hebt, eindelijk als eindresultaat te zien. Dankzij ‘ambassadeurs’ als Marc Lammers, Max Caldas en Sjoerd Marijnen toont ook de internationale hockeywereld interesse. Inmiddels zijn er al contacten met Engeland, Duitsland en Canada. Dat is natuurlijk prachtig voor het bedrijf, maar helemaal fantastisch voor de toekomst van de hockeysport.”

  • Business Model
  • Lean Startup
  • Netwerk