menu

SD Events

HomeFontysSD Events
HomeFontysSD Events

“Je bent zo goed als je laatste feest”

Contactgegevens

Na de eerste successen pakt SD Events door met nieuwe concepten

De omgeving van het gesprek kan niet méér tegenstrijdig zijn met het product van SD Events: TL-licht, whiteboard, plastic koffiebekers… Toch zitten we om de tafel met drie inspiratoren van Suburban Disco, een van de grotere techno-feesten die de afgelopen tijd in Tilburg zijn georganiseerd. “Feesten die Tilburg nodig had, die hier móesten komen. Feesten, zoals ik vind dat ze moeten zijn. Daarvoor ben ik naar Tilburg gekomen. Omdat hier geestverwanten wonen met wie ik mijn droom – feesten organiseren en er geld mee verdienen – kan laten uitkomen.”

meer

Zakaria Assalhi zet meteen de toon in het gesprek: “We houden allemaal van feesten en hebben een duidelijk idee hoe een goed feest georganiseerd moet zijn. Kwaliteit, daar draait het om. En dat bereik je door de combinatie van de juiste ambiance en geluid.

Toen ik 16 was kwam ik op m’n eerste techno-feest in Maastricht. Het werd de avond van m’n leven. De sfeer… heel donker, in een verlaten pand. Het geluid… keihard. Het was een ‘elektrisch moment’. Alles viel op z’n plaats. Ik dacht: ‘Zo moeilijk is dat niet’. Maar ik zag daarnaast bij andere feesten dat er veel fouten werden gemaakt. Heel basaal vaak, bijvoorbeeld dat het geluid niet goed was.”

Geen concessies!

“Bij Zakaria is het toen begonnen”, vult collega Jeroen Hellemons aan. “Een perfect feest organiseren, zonder concessies, dát werd het doel. Rondom Maastricht was het moeilijk om ‘in de markt’ te komen. Het netwerk met mogelijkheden, zoals artiesten, licht, enz., was daar volledig gevuld. Je kon er wel een feest organiseren, maar niet iets extra’s toevoegen.”

“In Tilburg kon ik m’n ei kwijt”, zegt Assalhi. “De markt is er minder verzadigd.”

Bravoure

In september 2013 komt Zakariha Assalhi naar Tilburg, waar hij met goede vriend Jeroen Hellemons de mogelijkheden nader bekijkt. “Rond oud en nieuw 2014 hebben we tegen elkaar gezegd dat we ervoor zouden gaan”, blikt Hellemons terug. “Daar zat heel wat bravoure bij. We hadden namelijk helemaal niks.”

Kijk… dit zijn wij!

Voor het succes van de nieuwe onderneming was het belangrijk dat de ‘scene’ zou weten wie er achter de georganiseerde projecten schuilgingen. “Dat hebben we bereikt door in de omgeving een soort ‘try-outs’ te organiseren”, kijkt Hellemons terug op de begintijd. “Op het randje van legaal, maar we lieten er wel mee zien dat we konden organiseren en – belangrijker – dat we de juiste sfeer en ambiance konden oproepen op onze feesten.

Als de doelgroep zou zien hoe mooi onze feesten waren, dan zouden ze ook wel naar ons eerste ‘officiële’ event komen, was onze redenering. Achteraf is dat ook zo gegaan, maar er moesten nog wel behoorlijk wat stappen worden gezet.”

Club Smederij

Het is februari 2014, als Assalhi en Hellemons in de krant een stuk lezen over Club Smederij in de Spoorzone Tilburg. “De locatie, met een rauw, donker, industrieel karakter, was precies wat wij zochten”, zegt Zakariha Assalhi. ‘We zijn naar ze toegestapt met een plan, maar werden niet echt met open armen ontvangen. Toch hebben we een tweede plan ingediend en daarvoor gaven ze wel toestemming. Vanaf dat moment staken we onze nek uit: je moet namelijk álles zelf doen: indeling, aankleding, artiesten, promotie. Alle organisatie, maar ook… álle risico!”

Try-out

“Het event in Club Smederij was gepland in oktober 2014. In de tussentijd wilden we ook aan de slag. Naam maken, ervaring opdoen”, mengt Caspar van Lissum zich nu in het gesprek. “We zijn brutaal naar De Studio gestapt, waarvan we wisten dat ze een grote zaal beschikbaar hadden, en we hebben gezegd: ‘We willen bij jullie een feest geven, ‘top of the bill’ voor Tilburg. Op dat moment was daarvoor heel wat overredingskracht nodig. Men kende ons niet. Het werd precies wat we wilden. En wat we leerden over de organisatie, presentatie, promotie, enz., hebben we weer meegenomen in het volgende project.”

SD Events

Inmiddels zijn alle drie de gesprekspartners aan het woord geweest. “Zaharia is de conceptman”, begint Caspar van Lissum zijn uitleg van de structuur van SD Events. “Hij is de man van de ideeën, terwijl Jeroen meer de ‘chef planning’ is. En ik ken de stad, de cultuur, de scene. Wij drieën vormen met nog drie anderen het managementteam. Daar omheen zit een ‘schil’ van een tiental vrijwilligers. Het is heel mooi om te zien dat die groep, wat eerst een ongeregeld zootje was, nu een heel georganiseerde lopende machine vormt. Totaal verschillende achtergronden, maar allemaal met liefde voor feesten!”

Techno-carnaval

Na het concept Suburban Disco in Club Smederij, pakte SD Events door met een techno-carnavalsfeest in Tilburg. Assalhi kende het fenomeen al vanuit Maastricht: “Maar Tilburg had dat nog nooit meegemaakt. Techno, maar wel verkleed en gewoon met bier en zo. Dat liep… man! Komend jaar gaan we het weer doen.”

Groeien

Inmiddels zijn de feesten van SD Events niet meer weg te denken uit Tilburg. Hellemons: “We hebben Club Smederij met Suburban Disco drie keer uitverkocht en daarna konden we de boel opschalen. Voor Student Sounds organiseerden we een techno-feest in 013. Toen gingen we van 350 naar 700 bezoekers. Andere organisatie, zelfde sfeer… dat is daarbij de uitdaging! Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Je bent zo goed als je laatste feest en wij willen altijd minimaal een negeneneenhalf scoren.

‘Ondernemen’ was daarbij in het begin niet onze sterkste kant. Maar het moet wel. Anders ga je ‘kapot’. Je moet nu eenmaal een boekhouding hebben, weten hoe personeelsplanning werkt, op de hoogte zijn van juridische zaken, zoals verantwoordelijkheid. Vanuit de studie ACI aan Fontys Hogeschool kwamen ze in contact met Starterslift om met name op die ondernemersgebieden ondersteuning te krijgen.

Met Starterslift hebben we in het begin vooral onze backoffice neergezet. Tegenwoordig is de business incubation officer van Starterslift voor ons vooral een soort ‘mentor’, die de weg wijst en ons ‘binnen de ondernemingslijnen’ houdt.”

Nieuwe concepten

Op dit moment zit SD Events absoluut in de lift. “Het gaat goed”, beaamt Zakaria Assalhi. “Voor Student Sound gaan we weer een feest opzetten en door 013 zijn we nu rechtstreeks benaderd. De bron van dat succes is dat we iets maken waar we zelf dichtbij staan. We kennen de doelgroep 18-25. Zijn we zelf!”

Toch zijn Assalhi, Hellemons en Van Lissum het er over eens dat nieuwe concepten nodig zijn om SD Events te laten groeien en er geld mee te verdienen. “Daarvoor moeten de concepten groot en echt commercieel zijn”, zegt Jeroen Hellemons. “Onze valkuil is, dat we het altijd zó blijven maken en aanpassen dat er steeds weer geld bij moet. Van Starterslift hebben we, naast de ondernemerstechnieken, ook een ondernemersgedachte meegekregen: het is geen hobby! Het zal minder op gevoel en meer met verstand moeten.”

De organisatie staat er, de mensen zijn er en Tilburg is er klaar voor, daar zijn de mannen van SD Events overtuigd. “We hebben de basis gelegd. Voorlopig groeit het explosief. Maar de wereld is zo flexibel, dat we niet durven zeggen hoe het er over vier jaar bij staat. Dat zien we dan wel. Nu eerst maar eens goed (laten) feesten.”

  • Business Model
  • Lean Startup
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering