menu

Vliegen & Parkeren: Alles voor parkeren bij het vliegveld op één platform

HomeActueelNieuwsVliegen & Parkeren: Alles voor parkeren bij het vliegveld op één platform
HomeActueelNieuwsVliegen & Parkeren: Alles voor parkeren bij het vliegveld op één platform
Vliegen & Parkeren: Alles voor parkeren bij het vliegveld op één platform

Vliegen & Parkeren: Alles voor parkeren bij het vliegveld op één platform

“Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk: onze klanten zijn op zoek naar hulp bij het invullen van de vraag ‘hoe en waar parkeer ik mijn auto het best en waar kan ik eventueel extra service krijgen als ik ga vliegen?’. De zekerheid van een vooraf gegarandeerde reservering speelt daarbij een belangrijke rol. Het blijkt voor mensen nog een hele klus te zijn om dat allemaal uit te zoeken en te regelen. Met Vliegen & Parkeren geven we ze alle service en garantie die ze zoeken. Met veel persoonlijke aandacht. Dat geeft vertrouwen. Waardoor de reis een stuk relaxter begint.”

Jeroen van den Eerenbeemt laat, terwijl hij het ‘product’ van zijn bedrijf omschrijft, een paar bordjes zien. Op elk bordje een afbeelding van een personage. “Van begin af aan hebben we ons erop toegelegd”, vertelt hij, “om mensen zoveel mogelijk te ontzorgen. Dat betekent: ervoor zorgen dat alles voor de klant geregeld is, met een zeer objectief, zeer uitgebreid en betrouwbaar aanbod. Daarvoor zochten we een ‘typetje’ dat de klant stap voor stap door de website kon leiden en daardoor het beslissingsproces zou vergemakkelijken. Persoonlijk en vertrouwd.”

Flexibel communiceren
Vliegen & Parkeren draait dus voor een belangrijk deel om de klant het gevoel van een ‘one stop shop’ te geven. Compagnon Martijn Meeuws: “Op een heldere manier het aanbod tonen, de klant begeleiden op de website en altijd voor die klant beschikbaar zijn via gratis bellen of chatten: dát zijn de 3 fundamentele waarden van Vliegen & Parkeren. Dat vraagt om een grote mate van flexibiliteit. Klanten nemen vaak meteen contact op als ze iets willen veranderen, of als ze vragen hebben. En dan moet de oplossing er ook meteen zijn. Soms slaat bij hen de paniek toe, bijvoorbeeld als een mail met reservering in hun spambox terechtkomt en ze dus denken geen parkeerplaats te hebben… Dat – en nog veel meer – lossen we meteen op.”

“In veel gevallen gebeurt dat”, vult Jeroen van den Eerenbeemt aan, “door intern binnen Vliegen & Parkeren op zoek te gaan naar hoe we die vraag het beste kunnen verhelpen. Ook met het oog op een mogelijke volgende keer, zodat klanten hem niet meer hoeven te stellen. Dat vraagt om een grote mate van flexibiliteit! We hebben nu in de praktijk echter al zoveel ervaring en mensenkennis opgedaan, dat we op de juiste wijze kunnen reageren. En dat gebeurt zo transparant mogelijk. Open, waardoor iedereen er voordeel van heeft. Dat willen we zo snel mogelijk nóg verder uitbreiden, door onze klantenservice 7 dagen per week tot 22.30 uur beschikbaar te houden. Die openheid, die transparantie, is volgens ons het grootste geheim achter het succes van Vliegen & Parkeren…”

Inspiratie uit stukje in de krant
Vliegen & Parkeren is een ‘schoolvoorbeeld’ van het maken van de juiste keuze, op het juiste moment. Van den Eerenbeemt: “Vanaf mijn 13e heb ik altijd al ondernemer willen worden. Toen ik in 2012 in de krant las dat Vliegveld Eindhoven wilde uitbreiden van 2,5 naar 5 miljoen reizigers, toen zag ik mogelijkheden. Die uitbreiding zou onder meer gaan zorgen voor een enorme toename in de vraag naar gereserveerde parkeerplaatsen.

De stap naar Vliegen & Parkeren was toen niet zo moeilijk. Wat nu – dacht ik – als je de reserveringsservice van parkeren bij alle relevante vliegvelden via internet op een veel transparantere wijze zou gaan aanbieden. Dat bleek, in de vorm zoals ik die voor consumenten voor ogen had, buiten misschien een beetje bij Schiphol, nog niet te bestaan.”

Van den Eerenbeemt kwam in 2015 in contact met Parcompare uit Haarlem, dat met een eigen reserveringssysteem voor het parkeren bij vliegvelden actief was in de travelbranche. “Ik ben met hen in gesprek gegaan en het systeem van Vliegen & Parkeren is op basis van de software van Parcompare opgebouwd. Omdat wij ons richten op de consumentenmarkt en Parcompare op B-to-B, lopen we elkaar niet in de weg. Integendeel, we profiteren van elkaars sterkte.

Parcompare kent de techniek en heeft ervaring in customerservice, die zij dan ook voor ons verzorgen. Wij kunnen ons daardoor vrijwel volledig focussen op de marketing. Daarnaast zijn we ook continu bezig om te kijken wat we aan ons ‘online marketingtool’ kunnen verbeteren, om ‘overall’ marktleider te worden.”|

Nadat Van den Eerenbeemt het concept voor Vliegen & Parkeren in november 2012 bedacht, volgde in januari 2013 de inschrijving bij de KvK en in maart daaropvolgend ging het bedrijf ‘online’.

Vanaf dat moment is de groei fors: “Ons aanbod bestaat op dit moment uit 5 luchthavens in Nederland, 2 in België en in Duitsland zijn we in mei van dit jaar, als ‘ParkenFlughafen.de’ van start gegaan met 5 Duitse luchthavens. Eind 2017 moet dat aanbod zijn uitgegroeid tot de 15 grootste luchthavens van Duitsland.”

Via Starterslift naar de Duitse markt
In die groei speelde Starterslift een rol. “We werden op school getipt over Starterslift”, vertelt Jeroen van den Eerenbeemt. “‘Het moet toch mogelijk zijn dat jullie afstuderen binnen je eigen bedrijf’, werd ons van alle kanten gezegd. De examencommissie wilde daar wel in meegaan, maar zij stelden daarbij de eis, dat we succesvol zouden pitchen bij Starterslift.

Een week later stonden we voor de commissie met onze pitch. En met succes. Vliegen & Parkeren werd onze ‘afstudeeronderneming’, maar eigenlijk was het ook de grote stap naar meer.”

Na de ondersteuning in het begin, heeft Starterslift voor de jonge ondernemers van Vliegen & Parkeren nu vooral een functie als ‘vraagbaak’. Martijn Meeuws: “We zijn inmiddels redelijk ‘gesetteld’. Maar dat wil niet zeggen dat regelmatig contact met Starterslift niet nuttig is. We hebben er zelfs nog steeds heel veel aan. Bij speciale gevallen vragen we advies en dat krijgen we dan ook. Laatst bijvoorbeeld nog, toen we iemand in Duitsland wilden aannemen.”

Jong, flexibel en internationaal
Met Duitsland is meteen ook de eerste stap in de toekomstvisie van Vliegen & Parkeren genoemd. Op de dag van het interview is de site ‘ParkenFlughafen’ live gegaan. “We zien dit als testcase voor verdere internationalisering”, zegt Martijn Meeuws. “We willen binnen 5 jaar actief zijn in de 10 meest relevante landen binnen Europa. Dat zou mooi zijn.”

Of dat net zo flexibel zal gaan als nu? Jeroen van den Eerenbeemt denkt van wel: “Het opzetten van een bedrijf als student is natuurlijk ook ideaal. We hebben weinig privékosten, kunnen ons volledig richten op één doel. Wat hebben we te verliezen? Dat wil ik ook aan alle startende studenten-ondernemers meegeven: probeer het, doe het! Dit is een ideale tijd om te beginnen.”

Jeroen en Martijn maken gebruik van de Studentenondernemersregeling van Fontys.

terug
Delen
18 jun, 17

 

 

Onze startups

SB Supply

Bewust kiezen voor exclusiviteit binnen ‘the internet of things’
meer

Sportivation

“Naast commercie is spelplezier de voornaamste drijfveer voor Sportivation”
meer

EZ Boekhouding

“We maken het muzikanten zo makkelijk mogelijk”
meer

GoRoadtrip

Roadtrip bereikbaar maken voor iedereen
meer