menu

Newest Industry

HomeFinancieringNewest Industry
HomeFinancieringNewest Industry

Newest Industry: “We keren de keten om”

Internet geeft de macht terug aan de klant

​Op zoek naar onze afspraak met Kees Haverkamp van Newest Industry lopen we door het historische hart van Bergen op Zoom. Via een eeuwenoude poort belanden we bij de voordeur van dit op en top moderne bedrijf. Gevestigd in… het oude gemeentearchief. Is er een grotere tegenstelling mogelijk? “De plek is zeker niet ‘toevallig’ gekozen”, zegt Kees Haverkamp, terwijl hij een poging doet om koffie te maken. “We hechten heel veel waarde aan intermenselijke relaties. Dat is de kern van onze producten en diensten. En dus ook van hoe we met onze medewerkers om willen gaan. Zij moeten op een ‘aangename plek’ zitten. Prettig werken is het uitgangspunt.”

meer

Waarbij hij lachend op het koffiezetapparaat wijst… “Na een half jaar hebben we alweer een nieuwe moeten kopen. De oude draaide overuren… Voor medewerkers, klanten…” Waarmee hij maar wil zeggen: “We zijn er druk mee!”

Terug naar de transparantie

“Door internet is de wereld, en zijn daardoor ook allerlei markten, veel opener geworden”, legt Haverkamp uit. “Het is al lang niet meer zo dat de marketingafdeling van een bedrijf alles maar bij de consumenten door de strot kan duwen. Klanten bepalen tegenwoordig zelf wel welke informatie ze willen ontvangen. Die gewijzigde situatie en de totaal andere relatie die is ontstaan tussen bedrijven en consumenten maken wij transparant met slimme online-technologie, waardoor we ‘custom-fit’ oplossingen creëren.”

Customized platforms

Newest Industry (in 2013 opgericht door Haverkamp, samen met Perry Gruber) doet dit door middel van het ontwikkelen en bouwen van ‘customized platforms’, waar kopers en verkopers elkaar direct kunnen vinden. “Zoals Jumba”, zegt Kees Haverkamp. “Je kunt er alle huizen van Nederland vinden, inclusief interessante informatie. Maar dat is slechts het begin. Wij geven kopers en verkopers de mogelijkheid om actief inzicht te krijgen in wat er nu precies wordt aangeboden en dit aan te passen. 
In eerste instantie ‘waarderen’ wij op het platform een huis dat voor een bepaalde prijs wordt aangeboden met een ‘kleurencode’: groen is goed, oranje twijfelachtig en rood slecht. Maar… dat is wat wij er van weten, op basis van gemiddeld vergelijkingsmateriaal (data) waarover wij beschikken. Koper en verkoper kunnen daar op de site actief op ingaan. De verkoper bijvoorbeeld door aan te geven dat de prijs zo hoog is door allerlei aanpassingen en extra’s. Bij voorkeur ontstaat daardoor sociale interactie en leidt dat tenslotte tot een ‘deal’ die voor alle partijen naar tevredenheid is.

Een vergelijkbaar platform is Digido, gericht op verzekeringen. Een uitwisseling van gegevens zal ook hier uiteindelijk moeten leiden tot het beste aanbod en de gewenste keuzes.”

Gelijke basis

Zonder te veel in details te treden, wijst Kees Haverkamp op de basis die Newest Industry levert om dit soort platforms te ontwikkelen: “Het fundament is ons developmentplatform Nicci. Zaken als profilering, data-analyse, datavoorspelling, enz. worden daarin verwerkt tot een in de praktijk toepasbare oplossing. Hierdoor kunnen we verschillende markten bedienen met een slimme basis. Dat zorgt ervoor dat de time-to-market van nieuwe proposities kan worden verkort, omdat veel technisch zware componenten al gereed staan. Het resultaat hiervan is, dat je als klant van Nicci je idee of product, zonder al te veel te hoeven investeren in zware IT-oplossingen, snel kan lanceren richting de eindgebruiker. Je stapt als het ware op een rijdende trein…”.

De consequenties van groei

Behalve in Bergen op Zoom, heeft Newest Industry een vestiging in Rotterdam. Ook daar in een inspirerende omgeving. Haverkamp: “We zijn net verhuisd naar 42 workspace op het Witte de Withkwartier. Echt een te gekke plek!” Het is volgens hem een van de logische consequenties van een gestage groei: “We begonnen in 2013 met 5 man. Dat kun je je nu bijna niet voorstellen. We zijn bijna continu op zoek naar nieuwe, slimme ontwikkelaars en designers om ons team te versterken. Grote klanten als Hypotheekshop en Aegon vereisen dat ook. We moeten waarmaken wat we beloven. Tot in elk detail: een perfect technisch platform, dat bloedsnel werkt…”

60% blijven experimenteren!

Het gaat snel en succesvol met Newest Industry. Toch kijkt Kees Haverkamp af en toe met een nostalgisch gevoel terug op de begintijd: “We begonnen ‘anti-kraak’ aan het Thaliaplein in Bergen op Zoom, in een kantoor onder de muziekkiosk. Op vrijdag stonden boven ons hoofd letterlijk de bands te spelen. Fantastisch!

We hebben er enorm geëxperimenteerd. Een eigenschap overigens die kenmerkend is voor Newest Industry. Experimenteren zal zeer zeker altijd een heel belangrijke rol blijven spelen in al onze activiteiten. Als je ziet wat wij doen met data, is dat ook nodig. Het zorgt er tevens voor dat we veel nieuwe, noodzakelijk technologie ontdekken en dat we voorop kunnen blijven lopen in de markt. Dat is ‘te gek’, het past ook bij het DNA van het bedrijf. Als dat er uitgaat, is het misschien wel tijd om te stoppen…”\

Harde ondernemerskeuzes

Haverkamp ziet het dan ook als een continue uitdaging om op die manier als bedrijf te blijven functioneren: “Maar daarnaast zijn we natuurlijk ook ‘gewoon’ een onderneming en moeten we geld verdienen. Dat vraagt er soms om, om hard te zijn. Keuzes maken, beslissingen nemen. Dat hebben we moeten leren. Met vallen en opstaan. Daarbij heeft voor ons steeds voorop gestaan, dat elke beslissing ‘natuurlijk’ moet aanvoelen. Je bent ondernemer, oké, maar wel van je eigen onderneming, met een eigen karakter. 

Dat willen we altijd bewaken.”

Door de groei die Newest Industry doormaakt, zijn keuzes onontkoombaar. “We moeten ‘de club’ organiseren. Dat geldt eigenlijk van begin af aan. Aanvankelijk deden dat volledig zelf. We hebben Starterslift bijvoorbeeld in eerste instantie vriendelijk afgewezen… ‘Geen tijd!’. Toen ik later alsnog contact had met Starterslift, hadden we een persoonlijke ‘klik’ en werd Starterslift voor ons een soort neutrale sparringpartner. Later hebben ze ons ook geadviseerd toen we nieuwe investeringen zochten.

Geen Elon Musk

Hoewel de bedrijfsnaam aangeeft, altijd voorop te (willen) lopen, ziet Kees Haverkamp zichzelf en Newest Industry niet als ‘visionairs’… “Ik hou niet van die term. Ja, misschien voor iemand als Elon Musk, maar zo groot durf – en mag – ik helemaal niet kijken, vind ik.
Natuurlijk zal het bij Newest Industry altijd bruisen van nieuwe, innovatieve ideeën, maar stap voor stap. Op dit moment richten we ons op het verdienmodel door middel van applicaties en niet zozeer (voorlopig) door innovaties. En daarbij zetten we breed in. Ook internationaal.

De platforms moeten daar hetzelfde kunnen werken; intermenselijke transparantie is overal hetzelfde.

We zien ons hier in Nederland dan met name werken als het kenniscentrum met slimme mensen die alles technisch en grafisch voorbereiden en ontwerpen. Het uitvoeren laten we over aan specialisten in andere landen, zoals Roemenië, waar het technisch bouwen van platforms veel meer een vak is dan hier.”

De toekomst blijft ‘Newest’…

Kees Haverkamp zwijgt even…Lijkt zijn voorspellende woorden te overdenken… “Newest willen we ook in de toekomst blijven. Maar wellicht haalt de toekomst ons in. Dat kan natuurlijk altijd. Aan ons de taak om dat, met al onze slimme mensen, voor te blijven.”

  • Financiering
  • Business Model