menu

Mr. Winston

“De uitdagende combinatie van techniek en ondernemen”

Kassasysteem Mr. Winston: IT-antwoord op dagelijkse horecaproblemen

​“Met Mr. Winston zijn we eigenlijk twee ‘spelletjes’ aan het spelen. Het eerste spel is ‘kijken wat we hebben en hoe we dat vermarkten’ en het tweede is letterlijk: ‘het échte verkopen’. Een spel.. dat klinkt misschien niet zakelijk, maar dat heeft alles te maken met onze achtergrond. We voelen ons allebei zeker wel ondernemer, maar in eerste instantie zijn we programmeur. En dat heeft ons in het begin best wel afgeremd. Tot het moment dat Starterslift in beeld kwam. Zij hebben ons duidelijk gemaakt, dat we niet alle tijd moesten besteden aan ‘het maken’, maar dat we ook moesten verkopen. We hadden prachtige software, maar geen bedrijf. Dat is sinds 1 januari 2016 anders: Mr. Winston is ‘in action’.”

meer

Het gesprek met ‘founders’ Wouter van Ooijen en Koen Lavrijssen van Mr. Winston horecasystemen voelt als een geschiedenisles. Koen Lavrijssen: “Ik heb van jongs af aan in de horeca gewerkt. Voornamelijk bij camping De Paal in Bergeijk. De baas en de kok klaagden daar steen en been over het kassasysteem. Het leek handig, maar er ging veel te veel mis. ‘Jij kunt toch programmeren’, zeiden ze, ‘kun jij niet een systeem maken dat wel werkt…?’

Als beginnend programmeur zag ik dat als een uitdaging. Ik had in de praktijk ook gezien wát er allemaal mank ging aan het bestaande systeem en dat nam ik als uitgangspunt. Drie maanden later had ik een prototype. Nog meer een idee dan een echt draaiend programma. Om dat laatste te bereiken, had ik iemand nodig die meer ervaring had, dus vroeg ik Wouter.”

Lang onderzoeks- en ontwikkeltraject

“Koen kwam langs en legde me voor waar hij tegenaan liep”, pikt Wouter van Ooijen het verhaal hier verder op. “Hij vroeg me om met hem samen te gaan werken. Ik heb eigenlijk niet lang geaarzeld en ben er ingestapt. En dat was het begin van een heel lang onderzoeks- en ontwikkeltraject.”

Analyse van de markt maakte Van Ooijen en Lavrijssen snel duidelijk dat niet alleen de eigenaar van Camping De Paal tegen een aantal veel voorkomende problemen in de horeca aanliep. Koen Lavrijssen: “Veel ondernemers klaagden over een gebrek aan overzicht, niet afgetikte bonnetjes, bestellingen die op de verkeerde momenten en in onjuiste volgorde werden verwerkt (waardoor een biertje bijvoorbeeld al was doodgeslagen voordat het op tafel werd gezet) en personeel dat als kippen zonder kop rondliep.

Ofwel… we zagen een markt: wij zouden er met ons nieuwe systeem voor  zorgen dat de kop weer op die kippen komt, om het zomaar te zeggen. Dat moest dan wel een systeem zijn, dat veel slimmer was dan alle bestaande systemen en dat zou uitgaan van oplossingen voor de praktijk.”

Alles op het juiste moment

Veel, heel veel, in het horecasysteem van Mr. Winston draait om een perfecte interpretatie en verwerking van de workflow. Van Ooijen: “Die is voor elke bestelling anders, wil je elke individuele consumptie perfect kunnen serveren. Wordt bijvoorbeeld een cola, een pilsje en een koffie besteld, dan verwerkt het systeem dat naar… koffie, fris, bier. In die volgorde te bereiden (koffie zetten, flesje openmaken, pilsje tappen). Op het moment van uitserveren is alles dan optimaal: koffie heet, fris koel en pilsje met perfecte schuimkraag. En dat is nog maar een simpel voorbeeld. Het is in elke combinatie mogelijk en vooral ook een uitkomst voor de keuken.”

Focus op verkoop

Het gezamenlijk uitgewerkte prototype werd ‘uitgerold’ bij de camping en sloeg vanaf de eerste dag aan. ‘Heikel punt voor Koen en mij bleef”, zegt Wouter van Ooijen, “dat we de focus misten om te verkopen. Hoe konden we er voor zorgen dat het systeem toch gekocht werd, zonder dat we in de auto hoefden te stappen en langs bedrijven moesten gaan?

We hebben onze focus vanaf dat moment gericht op grote partijen. Als die interesse hadden, dan zouden zij ons kunnen helpen om het systeem in de markt te zetten, concludeerden we. Als wij hun het bewijs leverden, dan zouden zij dat vervolgens doen naar de horecaondernemers. Er brak een periode aan, waarin we amper programmeerden, maar ons volledig richtten op contact met bijvoorbeeld brouwerijen en ketens. Enorm veel netwerken en de publiciteit zoeken. Het bleek te werken. Veel partijen toonden interesse en op dit moment komen ze zelfs uit zichzelf naar ons toe.”

Over de angst heen

Ondanks dat zowel Wouter als Koen aangeeft zich “van jongs af aan ondernemer te voelen”, vertellen ze ook over hun ‘angst voor het ondernemerschap’: “Het is vooral het idee van… ‘shit, als dit fout gaat…’. Daar moet je overheen en dat slijt, doordat je in de praktijk merkt dat je goed bezig bent.”

Groeien in de praktijk

Wat geldt voor de twee ondernemers, geldt zeer zeker ook voor hun product. Lavrijssen: “Er draait nu een groeiend aantal systemen van Mr. Winston. Daaruit krijgen we feedback, waarmee we het proces steeds verbeteren. Een kassasysteem is namelijk nooit klaar. Vooral ook niet, omdat het in onze visie het kloppend hart van de organisatie is. Van het op de juiste manier verwerken van de bestelling van een pilsje, tot koppeling aan een boekhoudsysteem, urenregistratie en reserveringen. Het aantal opties is enorm.”

“Dat is tegelijk een valkuil, waar we niet in willen vallen”, zegt Wouter van Ooijen. “De workflow bij veel bedrijven is vaak heel verschillend. Om ervoor te zorgen dat ons systeem het beste daarbij aansluit, laten we de horeca en de techniek met elkaar ‘sparren’. Binnen bedrijven gaan we op zoek naar oplossingen die elkaar niet in de weg zitten. En dat betekent: veel praten in de praktijk.

Wat dat betreft, hebben we veel profijt van onze studie informatiemanagement. We hebben geleerd om heel bedrijfsmatig naar informatie en informatietechnologie te kijken. Hoe kun je processen standaardiseren en zorgen voor optimale communicatiestromen. Daar plukken we als Mr. Winston nu de vruchten van.”

Van IT naar Sales

“Ondanks dat we hadden geleerd hoe we ons moesten verplaatsen in ‘de business’, échte sales- en marketingmensen waren we nog niet. De echte schop die richting in hebben we gekregen via Starterslift. Ze hebben ons gepakt op de punten waar we tekort kwamen… de drempel over naar de markt. Als IT-jongens moesten we weg uit onze kamers, waar we veilig achter onze computers zaten. Dat was soms eng… plots zaten we bij grote bedrijven aan tafel, moesten we praten voor publiek en pitchen. Mede door ondersteuning van Starterslift zijn we daar in gegroeid. Het was wennen, maar het gaat goed.”

Meer product… meer business

“Dat was best een ontdekking voor onszelf”, zegt Koen Lavrijssen nu. “We vinden de combinatie van techniek en ondernemen steeds ‘vetter’; steeds meer een uitdaging.”

Technische uitdagingen blijven er genoeg. Naast het ‘product’ Mr. Winston, timmeren Lavrijssen en Van Ooijen nu dan ook verder aan de weg met het bedrijf DUODEKA: “Dat is echt een ontwikkelclub. We werken in opdracht van klanten, maar doen ook opdrachten uit eigen initiatief. Heel gevarieerd ook. We komen binnen bij de meest uiteenlopende bedrijven, van ziekenhuizen, tot, bijvoorbeeld, een bandenhandel.” Wat begon als ‘geintje’ tijdens vakantiewerk op een camping, is daarmee uitgegroeid tot een florerende business.

  • Business Model
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering