menu

Mangoest

“De beste sales halen we uit gesprekken met de klant”

Contactgegevens

http://www.mangoest.nu

Voor Mangoest is iedere opdracht weer een ander ‘Informatieverhaal’

“Het is voor veel nieuwe klanten vaak een grote verrassing hoe wij het eerste gesprek met ze aangaan”, reageert Jasper Uitterhoeve op de vraag waarom Mangoest ‘niet zomaar het volgende (web)designbureau in de rij’ is. “Ze krijgen niet het standaard salespraatje voorgeschoteld, waarbij wij dan zo snel mogelijk ons product proberen te verkopen. Ik heb tegenwoordig zelfs niet eens mijn laptop bij me. Daardoor worden de gesprekken met de klanten persoonlijker en komen we er beter achter wat zij nu echt willen.”

meer

“Het maakt klanten ook nieuwsgierig”, vult zakenpartner Rainier van IJzendoorn aan. “En dat is vaak het beste beginpunt om samen het mooiste

product te maken. Tijdens de eerste gesprekken laten we bewust niets zien. De computer blijft uit. Dat zijn mensen niet gewend van designers. Wij

aanvankelijk trouwens ook niet. Toch werkt het! Zowel de klanten als wij worden niet beïnvloed door bestaande beelden, maar werken in een vrije

aanpak toe naar een unieke uitkomst.”

Storytellers

Al heel snel na de start van Mangoest, in september 2013, kwamen de oprichters er achter dat ze eigenlijk geen specifiek product op de markt brachten. “Ja, websites”, kijkt Van IJzendoorn nu terug op die tijd. “Maar voor veel mensen was dat eigenlijk een te abstract begrip. Wij zijn gaan zoeken naar manieren om die abstractheid te doorbreken. Hoe kunnen we, met de tools van het digitale design, een sfeer neerzetten waardoor onze klanten – op hun websites, maar ook in bijvoorbeeld bedrijfsfilms of presentaties – ‘persoonlijk’ overkomen op hún klanten.”

“Het verschil van Mangoest is, dat we ‘het verhaal van de klant’ als uitgangspunt nemen”, legt Uitterhoeve dit verder uit. “Dat maakt van ons ‘storytellers’. En met wat fantasie zou je dát ons product kunnen noemen. We hameren bij onze klanten ook heel sterk op de meerwaarde van een informatieverhaal, waaruit het unieke karakter van hun bedrijf naar voren komt. De keuze van het medium is daar onderdeel van. Naast webdevelopment zijn (video)animatie en webapplicaties ook steeds belangrijkere, succesvolle onderdelen van de werkzaamheden van Mangoest geworden.”

Start op Avans

De basis voor Mangoest werd gelegd binnen de opleiding Communicatie en Mediadesign aan Avans Hogeschool te Breda. Jasper Uitterhoeve: “Tijdens de opleiding werkten we al veel samen; maakten we toffe dingen. En we hadden al snel het idee dat we als bedrijf door wilden groeien, waarbij we onze sterke punten zouden combineren: Rainier video-animatie en ik de web-kant.”

“Beginnen was ook niet moeilijk”, zegt Rainier van IJzendoorn. “Laptop openklappen en… gaan maar. Dat was de ‘technische kant’. Maar er kwam toch ook wel heel wat ‘organisatie’ bij kijken. Via school kwamen we in contact met Starterslift. Zij begeleidden ons tijdens onze eerste stappen als ondernemer en – dat was heel belangrijk – ze zorgden dat we een ruimte kregen waar we konden werken.”

Buiten gebaande paden

Vanaf het begin was het keihard werken voor de mannen van Mangoest. “Plus dat het ook erg spannend was. Zou het gaan lukken? Zouden mensen meegaan in onze visie op ‘digitale creatie’? Zeker omdat onze ideeën en aanpak buiten de gebaande paden lagen. We hadden het geluk dat onze eerste opdrachtgever zei: ‘Ik wil een website en het moet anders’. Die mogelijkheid hebben we met beide handen aangenomen, om te kunnen laten zien dat het idee van storytelling werkt. Het ging om een website voor een restaurant. Daarvoor hebben we niet de geëigende plaatjes gebruikt, maar een foto van het pand als uitgangspunt genomen. Die hebben we volledig bewerkt door met pen en papier aan de slag te gaan. De website groeide daardoor uit tot een kunstwerk dat exact de sfeer neerzette die onze opdrachtgever beoogde.”

Groei geeft rust

Belangrijk onderdeel binnen de werkwijze van Mangoest is de betrokkenheid van de klant. “Het is steeds weer aftasten”, omschrijft Jasper Uitterhoeve dit proces. “Wat wil de klant… Wat kunnen wij. Dat zijn fases in het proces waar ik echt van kan genieten. Het vraagt van beide partijen een bepaalde instelling en het blijkt dat het veel klanten aanspreekt. Ons portfolio groeit dan ook en is breed. Van een restaurant, tot grote spelers als Philips en Heijmans.”

Die groei heeft volgens Uitterhoeve ook het voordeel dat hij zich weer kan gaan richten op wat hij het leukste vindt: “Creëren, met m’n vak bezig zijn. Vorig jaar was ik alleen maar bezig met acquisitie. Ik had er zelfs speciaal een pantalon voor aangeschaft. Op een gegeven moment dacht ik: ‘Dit ben ik zelf niet meer.’ Toen ik dat bij mezelf ontdekte, hebben we – onder meer in overleg met Starterslift – gekeken hoe we ons het beste konden positioneren en organiseren om het leukst en succesvol te werken.

Daar kwam uit dat we, wilden we op de ingeslagen weg verder gaan, onze basis moesten uitbouwen. Want succes is mooi – en het verguldt je – maar rust is zeker zo belangrijk. Daar kwam bij, dat ik ook best een beetje bang was voor al die groei. Gingen we onszelf niet voorbijrennen?”

Stappen maken

“We zijn nu heel druk bezig om onze organisatie goed neer te zetten”, vertelt Rainier van IJzendoorn. “En ik merk dat we in ons streven naar meer structuur ook stappen maken. Zo heeft Starterslift ons bijvoorbeeld ‘geleerd’ om enerzijds tijd voor onszelf te nemen, maar anderzijds ook niet eindeloos overal over na te denken.

We hebben er allebei voor gekozen om dit bedrijf op te zetten en we willen er een succes van maken. Er blijft zeker ook een markt voor, maar dan moet je je wel blijven ontwikkelen; zorgen dat je de boot niet mist. We focussen ons nu vooral op het overbrengen van onze manier van werken en denken op onze stagiaires. Daar krijg je echt energie van. Terwijl het ook nog steeds een beetje vreemd is… vier jaar geleden waren we zelf nog stagiaires en nu komen ze ‘het vak’ van ons leren.”

Praten met klanten, werken met stagiaires, visie delen… Het is die sociale interactie die voor Jasper Uitterhoeve en Rainier van IJzendoorn de basis vormt voor het succes (“…maar vooral ook voor het plezier…”) binnen de overvolle markt van het webdesign. “Die combinatie van een eigenzinnige instelling, persoonlijke benadering en serieus met het vak bezig zijn, zorgt ervoor dat ik elke dag met plezier naar m’n werk ga”, zegt Van IJzendoorn. “Toen we begonnen, wilden we vooral ‘iets tofs’ doen. Nou, dat is het geworden. En voorzichtig kijken we alweer wat we met de nieuwe trends binnen het vak kunnen. Op onze eigen manier natuurlijk, want dat is en blijft Mangoest.”

  • Business Model
  • Lean Startup
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering
  • Huisvesting