menu

LED Driven

HomeBusiness ModelLED Driven
HomeBusiness ModelLED Driven

“We hebben ons helemaal ondergedompeld in de LED-markt”

Contactgegevens

http://www.leddriven.nl

LEDdriven: LED-techniek op bijzonder hoog niveau’

“Het gaat snel”, zegt Erik van Beusekom, managing director van LEDdriven. “Drie jaar zijn we nu bezig en we zien ons al voor de vraag gesteld – of liever de uitdaging – of we het bedrijf moeten gaan splitsen in twee ondernemingen. Eén gespecialiseerd in engineering en projecten rondom LED-verlichting (onze aanvankelijke core-business) en een tweede als producent van eigen lampen. Dat het zo’n snelle vlucht heeft genomen, komt vooral door onze instelling dat we ‘alles’ kunnen met LED. Als we zien dat iets er (nog) niet is, dan ontwikkelen we het zelf. Maar zelf producten op de markt brengen, buiten directe opdrachtgevers om, is een heel ander verhaal. Op het moment dat we ons afvroegen hoe we dat moesten aanpakken, liep toevallig een business incubation officer, van Starterslift, binnen.”

meer

Met name de inzichten van Starterslift op het gebied van de marktbenadering heeft LEDdriven geholpen. “En vooral ook bevestigd”, benadrukt Van Beusekom het belang. “We hebben bijvoorbeeld voldoende potentie om de door ons ontwikkelde LED-lamp voor hallenverlichting perfect te maken. Dat weet je van jezelf wel, maar het is motiverend en stimulerend om op basis van adviezen en onderzoek ook bevestigd te krijgen dat het inderdaad goed is én dat de markt interesse heeft.”

Serieuze marktspeler

Om die markt te bereiken, moet je netwerken. En daarbij speelde (en speelt) Starterslift volgens Van Beusekom een belangrijke rol: “Je komt op de markt als een ‘nieuwlichter’, zonder reputatie en met slechts een paar projecten waar je op kunt leunen. Die projecten zijn echter wel uniek. Zo uniek, dat het zich binnen netwerken gaat rondzingen. En dan merk je opeens dat de telefoon ‘vanzelf’ overgaat, zonder dat je overal de deur hoeft plat te lopen. De markt neemt ons voortaan zeker serieus.”

Aanpak en aanbod

Dat is ook te zien in de cijfers. Erik van Beusekom: “Na een jaar draaiden we al winst, met een omzet van ruim boven de 1 miljoen Euro.” Kern van die succesvolle groei ligt volgens hem “…bij onze technische ‘Whizzkids’ en de manier waarop we een vraag samen benaderen. Tegen klanten die bij ons komen met een vraag zeggen we altijd: ‘Dat gaat lukken.’ Vervolgens moeten we er dan wel voor zorgen dat er een goede deal gemaakt wordt. De technici geven aan hoe ze het aanpakken, met alle mitsen en maren, en samen besluiten we dan wat het aanbod naar de klant wordt: het product (de oplossing), maar ook de prijs die daar tegenover staat, of het aantal dat wordt afgenomen. En dat werkt heel goed.”

Enorme behoefte aan kennis

Dé belangrijkste pijler waar LEDdriven op rust is de enorme technische kennis die in het bedrijf aanwezig is. “Wat wij met LEDdriven doen, is elektronica in optima forma. Doordat we ons helemaal in de LED-wereld hebben ondergedompeld, zijn we de ideale gesprekspartner voor marktpartijen in LED. Er is een enorme behoefte aan de kennis die wij hebben. En dat wordt alleen maar meer. LED is aan een enorme opmars bezig (vooral ook door het duurzame karakter), maar heel veel toepassingen moeten nog worden ‘uitgevonden’. De ideeën zijn er wel, maar ze moeten technisch worden uitgewerkt. Dat hebben wij de afgelopen tijd ook voor diverse klanten gedaan. Met heel mooie resultaten.”

Rondom LED

Van Beusekom staat op en loopt naar een enorme box, formaat koelkast, die tentoongesteld staat in de ruimte. “Kijk”, zegt hij, “de mensen zien het licht, of eigenlijk het verlichte object, maar dít is waar het om gaat. Onze opdrachtgever wilde LED-sportveldverlichting, met per lamp 8x 80 LED’s. Daar was een driver van 2kW voor nodig. Met draden voor aansturing en slimme software die ervoor zorgt dat het niet te warm wordt, dat er niet teveel stroom op de units komt te staan, etc. Wij hebben die heel specifieke LED-driver ontwikkeld en we leveren er de sleutelcomponenten voor.”

Lat ligt hoog

LEDdriven is dagelijks bezig met dergelijke techniek op bijzonder hoog niveau. “Daarmee onderscheiden we ons en kunnen we de markt bedienen”, benadrukt van Beusekom nog maar eens. “We moeten de lat daardoor continu heel hoog leggen. Dat geldt zeker ook voor onze medewerkers. Het is heel moeilijk om aan goede mensen te komen. Daar steken we heel veel energie in. We werken continu met een stuk of vijf stagiaires en kijken of we er ‘het talent van de toekomst’ tussen hebben zitten. Je moet iemand zeker een paar jaar coachen. Als je hier komt werken, moet je echt aan de bak. Maar vind je het werk leuk en vind je je weg binnen de razendsnelle ontwikkelingen van de elektronica, dan ben je bij LEDdriven gegarandeerd van prachtige projecten waar je aan mee mag werken. Zo zelfverzekerd zijn we wel, dat we dat durven zeggen.”

Vol vertrouwen

Of LEDdriven de juiste keuze maakt, door zelf een lamp op de markt te gaan brengen, kan volgens Erik van Beusekom niet met zekerheid worden gezegd: “Ondernemen is geen rechte lijn. Je kunt pas achteraf je verhaal doen. Maar als we zien wat de mogelijkheden zijn, dan ben ik vol vertrouwen. Het einde van de technologische ontwikkelingen is nog lang niet in zicht. Verlichting is veel meer dan ‘licht’. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de toepassing van glasvezel voor communicatie. Wij zien in onze lampen zeker ook een rol weggelegd voor toekomstige communicatie binnen gebouwen.”

Gedreven doet Erik van Beusekom zijn verhaal: “We denken overal over na; zijn nog lang niet klaar met LED. Dat levert ons binnen 5 jaar zeker meer dan 10 miljoen omzet op en we willen dan echt een bekende speler zijn binnen het vakgebied van de LED-verlichting. Binnen die groei willen we vooral ook ‘spannende dingen’ blijven doen. Met de beste mensen en de mooiste producten. Dat is leuk. Daar word je blij van. Want, het is wel ondernemen, je moet vooral ook veel plezier beleven aan je werk.”

  • Business Model
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering