menu

JAM

“We zijn de ‘missing link’ op de weg naar werkervaring”

Contactgegevens

http://www.jamwerkt.nl

JAM laat de jeugd in de regio werken

De weg naar het kantoor van JAM – online werkplatform voor jongeren – voert over het Brabantse platteland. Veel maïs. Maar verrassend vaak doemt ook een bedrijfsgebouw op. Een decor, dat volledig past bij JAM. Of, zoals mede-eigenaar Ruud Schippers het zegt: “We brengen in de regio vraag en aanbod bij elkaar. Bedrijven willen graag personeel ‘uit het dorp’ en voor jongeren (maar ook in de visie van ouders en gemeenten) is een afwisselend baantje in de eigen omgeving een uitkomst. JAM geeft partijen hiervoor een online platform.”

meer

Het idee van JAM werd geboren in 2012. Ruud Schippers zat toen in het 1e jaar van zijn bachelorstudie aan Tilburg University, broer Martijn volgde nog middelbaar onderwijs en zus Miranda zat in het tweede jaar van haar HBO-studie. “Op dat moment zaten wij in exact dezelfde situatie als veel van de jongeren die nu via JAM werken”, vertelt Ruud over die periode. “We wilden op zaterdag werken om wat bij te verdienen. Dus deden we allerlei klussen in het bedrijf van onze ouders. Het viel op dat er altijd te veel of te weinig werk was. Dat werd dan met kunst en vliegwerk opgelost.

Toen zijn we gaan nadenken en gaan zoeken naar een manier om meer lijn aan te brengen in vraag en aanbod. De oplossing die we bedachten was een website waarop jongeren konden aangeven wanneer ze beschikbaar waren en waar bedrijven konden kijken wie er beschikbaar was als ze tijdelijke werkkrachten zochten. JAM doet dus precies het omgekeerde van een uitzendbureau. We zetten niet de vraag online, maar het aanbod.”

Flop wordt top

De website kwam er. Speciaal gericht op de regio Bladel. “En het werd een flop”, lacht Martijn Schippers. “Niet omdat het idee slecht was. In tegendeel! Klanten waarmee we spraken stonden er helemaal achter. Maar wat ze niet deden, was de website gebruiken… In plaats daarvan gingen ze ons bellen. Het was echter nu juist niet onze bedoeling om persoonlijk als intermediair op te treden. De website moest die rol hebben. Dáár moesten jongeren zich aanmelden. En dáár moesten bedrijven direct jongeren ‘boeken’.”

Dus moest JAM op zoek naar een ‘Website 2.0’, zoals Ruud Schippers het noemt: “Met een duidelijke boodschap en veel meer gebruiksgemak”. Het ultieme doel: jongeren en bedrijven binnen 30 seconden bij elkaar brengen. “De hele structuur van de website moest perfect in elkaar steken, wilde hij ook echt doen wat we beloofden. Daar hebben we behoorlijk wat budget voor vrijgemaakt. Noodzakelijk! Want als de site niet zou functioneren, zou alles in elkaar storten.”

“Dat gebeurde dus niet”, zegt Martijn Schippers. “De opzet was nu wel goed. Vooral het full-service idee kwam er goed uit. Zowel bedrijven als jongeren zagen hoe het werkte en wat het voordeel voor hen was. Vanaf dat moment is het gaan lopen. Ook omdat wij ons sterk konden gaan richten op de acquisitie.

Werkervaring

Binnen de aanpak van JAM staat de regio centraal: “De werkcultuur is daar anders. Het is voor jongeren in dorpen veel moeilijker om bij een bedrijf op het industrieterrein aan werk te komen – en ervaring op te doen – dan om bij de supermarkt of de kroeg om de hoek aan te kloppen. Wij verlagen die drempel.

Door jongeren bij bedrijven in of vlakbij het dorp te laten werken, geven we ze de mogelijkheid om enerzijds wat bij te verdienen, maar anderzijds ook om in de praktijk te kijken wat ze leuk vinden en – dus – werkervaring op te doen. Het voordeel voor de bedrijven is dat ze op het moment dat het nodig is ook snel gemotiveerde mensen op de werkplek krijgen.”

Gemotiveerd? “Ja, want in een dorp bestaat toch een grotere sociale controle dan in de stad. Als je er met de pet naar gooit, of je wordt om twee uur nog in de kroeg gesignaleerd, terwijl je om zes uur moet werken, dan zingt zich dat snel rond. En dan laat je dat wel uit je hoofd. Terwijl, aan de andere kant, als je het goed doet, dat óók wordt doorverteld.”

Maatschappelijke functie

De regionale aanpak van JAM werkt volgens Ruud Schippers door naar gemeenten en scholen: “Dat merken we met name aan de medewerking die we krijgen. Zij zien vooral het maatschappelijk voordeel. Jongeren doen werkervaring op en blijven vaak behouden voor het dorp. Ze ontdekken dat er daar voor hen ook mogelijkheden zijn. We houden de ‘online arbeidsmarkten’ daarom bewust klein. Een regiomanager bezit meestal niet meer dan twee gemeenten. Uiteindelijk moet JAM zich op deze manier als een olievlek over het land verspreiden. Binnen twee jaar willen dat het JAM-concept in alle dorpen in Noord-Brabant actief is. Daarna Limburg, dan Zeeland, Gelderland, enz.”

In de lift

Na de ‘valse start’ met de eerste website zit JAM nu in de lift. “Het werkt nu”, zegt Martijn Schippers. “Jongeren kunnen via de mobiele App aangeven wanneer ze beschikbaar zijn. Ook kunnen ze ‘jobs’ accepteren, hun werkbriefje online invullen en zien hoeveel ze verdiend hebben. Voor bedrijven is zo’n ‘Booking.com’ voor het inhuren van extra handjes uit de buurt, bijvoorbeeld tijdens piekperiodes, natuurlijk ideaal. Extra personeel is dan veel te duur. Wij bieden een voordelige, passende en razendsnelle oplossing. Dat wordt nu perfect opgepikt.”

“Ondertussen zijn we nu ruim een jaar fulltime werkzaam en in die tijd is het team uitgegroeid van 3 naar 9 medewerkers”, vult Ruud aan. “Het systeem is klaar om de AirBnB van de arbeidsmarkt te worden, want door de integratie van reviews en beoordelingen komen vanzelf de beste medewerkers bovenaan te staan. We focussen ons nu dan ook volledig op uitbreiding van het platform. Wekelijks hebben we potentiële regiomanagers op gesprek die het concept in hun regio willen gaan uitbreiden.

Klankbord

JAM, dat is Ruud, Martijn en Miranda Schippers. “Ja, heel bewust zijn we een familiebedrijf”, zeggen ze. “Het is heel mooi om dit samen te doen, vanuit gezamenlijke ervaring en kennis. Samen alles uitzoeken, tegen problemen aanlopen en die ook binnen de eigen kring oplossen. Samen succes hebben!” Toch klopten ze bij Starterslift aan. “Eigenlijk was dat via-via. Na het eerste begin vonden we toch wel dat een businessplan geen gek idee zou zijn. Daarin heeft Starterslift ons de weg gewezen en ze kijken nu heel kritisch mee in – vooral – onze nieuwe plannen.”

“Dat is ook voldoende”, zegt Ruud Schippers. “Natuurlijk hebben we in het begin fouten gemaakt. Maar dat hoort erbij. Iedereen die een idee heeft om voor zichzelf te beginnen moet dat volgens mij ook vooral ‘gewoon’ doen. Daar heb je wel lef voor nodig, maar laat je niet afschrikken door de markt.

Wij hebben daarbij het voordeel dat we jong zijn. Dan kun je nog wel een keer wegkomen met een foutje. Maar daar mag je niet in blijven hangen. We ontwikkelen heel snel, zowel zakelijk als persoonlijk. Onze doelen stellen we ook steeds hoger. Bewust! Dat houdt je scherp en het zorgt – zeker als het succes oplevert – voor nog meer motivatie. Wat dat betreft zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet.”

  • Business Model
  • Lean Startup
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering