menu

Improved Rail Products

HomeFinancieringImproved Rail Products
HomeFinancieringImproved Rail Products

Improved Rail Products: spoorvoertuigen als ‘Swiss Armyknife’

Het succes van de wederzijdse uitdaging

​Praten met Improved Rail Products betekende in ons geval een fascinerend gesprek met Johan Verbiezen. In een gloedvol betoog legt hij zijn visie op ‘het ondernemerschap’ neer. Gebaseerd op ervaringen en gedragen door bevlogenheid. En met de focus op het allerbelangrijkste: vertrouwen.

meer

Improved Rail Products is opgericht door Iwan de Waard en Johan Verbiezen.Verbiezen: “Voor de technische ontwikkeling van spoorvoertuigen zie ik enorm marktpotentieel. We hebben daarvoor de kennis en relaties in huis, en de benodigde technische kennis. Vanuit de engineering bieden we de juiste technische oplossingen voor onze klanten en we zorgen ervoor dat alles voldoet aan alle mogelijke richtlijnen waarmee we om de oren worden geslagen. En dat zijn er nogal wat… machinerichtlijnen, hoogwerker-richtlijnen, EC-normen… allemaal redelijk heftig en altijd in beweging. Toch lukt het ons, om in krap 9 maanden tijd een product geëngineerd, gebouwd én volgens de laatste richtlijnen gekeurd te krijgen. En da’s knap!”

Andere dimensie op het spoor

We hebben inmiddels via de smartphone en laptop van Johan Verbiezen al voorbeelden van producten de revue zien passeren. Allemaal – maar dat is niet verwonderlijk gezien de naam Improved Rail Products – machines en voertuigen, die werken op en aan het spoor. Met als belangrijkste, opvallende kenmerk, dat het stuk voor stuk voertuigen zijn, die vanuit bestaande voertuigen zijn omgebouwd om te worden toegepast op het spoor. Daar ligt volgens Verbiezen het unieke aspect van Improved Rail Products: “Alle voertuigen die wij leveren zijn uniek in hun toepassing en mogelijkheden. Waardoor het werk op en aan het spoor een heel andere dimensie krijgt: efficiënter, sneller, veiliger. Kortom: beter en goedkoper.”

Visie op het spoor

Met de verkoop van jaarlijks tientallen voertuigen over de hele wereld heeft Improved Rail Products in een paar jaar tijd vaste voet gekregen in een “kleine, moeilijke markt.” Johan vertelt wat daarvan de reden is: “Ik heb een eigen, unieke visie op het gebied van nieuwe producten. Dat is geen gave, maar het resultaat van heel veel jaren ervaring in de spoormarkt en van het aanknopen en onderhouden van relaties met de juiste personen en organisaties.”

Die ervaring van Verbiezen gaat terug tot de tijd van de bouw van de Betuwelijn en de HSL: “Ik had toen een verhuurbedrijf voor spoorbouw-gerelateerde machines en wist daardoor precies wat er speelde en nodig was. We ontwikkelden toen onder meer de grootste hoogwerker ter wereld, met een plateau van tien bij zeven meter. Dat heeft wel indruk gemaakt.”

Nieuwe zakelijke aanpak

Op datzelfde moment – we spreken van 2005 – zette een zakelijk conflict Johan Verbiezen weer met beide benen op aarde: “Het bedrijf liep als een tierelier en in één keer was ik terug bij af. Alles kwijt! En daar leer je van. Enorm! Vanaf dat moment geldt voor mij nog maar één basisregel: ik doe alles zelf… houd alles in eigen hand!”

Surplus aan opties

Het eerste project van Improved Rail Products was een ‘railhoogwerker’, ontwikkeld op basis van een bestaande hoogwerker. Inmiddels zijn er in twee jaar tijd zo’n tachtig stuks van geleverd en meer dan 150 van verkocht.

Eén van de geheimen achter dit succes van Improved Rail Products is volgens Verbiezen vooral het feit dat: “… de producten, ten opzichte van die van de concurrentie (als die er al zijn) zeker vijf tot zes functionaliteiten méér hebben. Stopt de concurrentie, bijvoorbeeld, bij een hoogwerker met een draagvermogen van 300 kg… wij gaan tot 400 kg.

Maar nog veel beter is het te zien bij de nieuw ontwikkelde TH21 Verreiker. Die heeft meer functies dan een Swiss armyknife: niet alleen een vorkenbord, maar ook een jip (verlengstuk op de giek) en een werkplatform. En, wat het helemaal uniek maakt, de TH21 kan ‘negatief’ gebruikt worden. Dat wil zeggen: de verreiker staat op een brug of een viaduct en de arm kan daar dan onder bewogen worden, bijvoorbeeld voor onderhoud.”

Financiering en durfkapitaal

“Het was rondom de ontwikkeling van de TH21 dat Starterslift in beeld kwam.” Starterslift heeft een Proof of Concept financiering verstrekt, waarmee Improved Railproducts de haalbaarheid van een aantal technische problemen heeft onderzocht en opgelost. “Er is nog regelmatig contact. Vooral bijpraten. Waarbij ook weer geldt, het is een stokpaardje van me: vertrouwen. Er was meteen een klik.”

Vertrouwen terugbetalen

Op het eind krijgt het gesprek toch nog een bijzondere wending. Johan Verbiezen: “Toen het na een aantal tegenslagen zakelijk weer goed ging, heb ik een deel van de omzet (50.000 Euro) ter beschikking gesteld voor een actie voor Kika (de Stichting Kinderen Kankervrij). Ik heb een eigen stichting Friends for Kika opgericht en de voorwaarde gesteld: we moeten die 50.000 verdubbelen. Dat is gelukt. En, weet je, dát succes… daar kan geen verkocht voertuig aan tippen!”

  • Financiering
  • Business Model
  • Bedrijfsvoering