menu

Fruitfunk

HomeFinancieringFruitfunk
HomeFinancieringFruitfunk

Verantwoord alternatief voor snoep moet wel leuk zijn!

Fruitfunk op zoek naar impuls en beleving

Rob de Weert en Daan Schapendonk weten het zeker: de vraag naar ‘gezond snoep’ gaat de komende jaren een hoge vlucht nemen. “We zien het in contacten met inkopers en met licentiegevers… We horen het van mensen in de winkels… ongezond snoep moet uit de schappen en er moet een alternatief voor terugkomen.”

Zo makkelijk als die vraag wordt gesteld, zo ‘ingewikkeld’ is het voor De Weert en Schapendonk om de juiste oplossing te vinden. “Het alternatief in de vorm van ‘een appel in plaats van een Mars’ werkt niet. Daar wordt niemand blij van. Snoep is immers ook impuls en – vooral – beleving! Met die factoren in het achterhoofd zijn wij op zoek gegaan naar het snoep dat iedereen blij maakt: kinderen, moeders en inkopers. Dat snoep is de basis van Fruitfunk.”

meer

Het was door Disney dat beide Tilburgse ondernemers gingen nadenken over de mogelijkheden van ‘verantwoorde zoetwaren’. ”Disney wil liefst niet dat kinderen via hun licenties met suiker in aanraking komen. We zijn met hen in contact gekomen en ze vertelden ons dat ze een ‘gezond alternatief’ zochten voor snoep. Maar wat? Dat wisten ze niet. Niemand wist dat toen. We hebben wat geëxperimenteerd met chocolade, noten en rozijnen, maar het goede product zat er niet tussen.”
 

Halffabrikaat

Het idee van het ‘gezonde snoep’ liet De Weert en Schapendonk niet los. “Het bleef in ons achterhoofd aanwezig”, zegt Rob de Weert, “en anderhalf jaar later werd het weer tot leven gewekt, toen we in contact kwamen met een fruitleverancier die halffabrikaten op de markt bracht. Hij wilde met ons nadenken over de verdere verwerking van dit product (100% fruit en geen E-nummers of toegevoegde stoffen) tot een aantrekkelijk gezond snoepje. Samen met hem hebben we de techniek ontwikkeld waarbij het halffabrikaat onder druk, in een mal, de gewenste vorm krijgt.”

“En toen kwam de volgende, uiterst belangrijke stap”, vult Daan Schapendonk aan. “Wat zou de beste vorm zijn? En hoe zouden we de beste beleving rondom het gezonde snoep kunnen creëren, zodat de markt (zowel inkopers als gebruikers) er enthousiast op zou gaan reageren? Wij wisten het vanuit ons werkverleden: koppelen aan licenties. En wie kon dat beter dan wijzelf…? Fruitfunk was geboren!”
 

Aspiraties

Op 4 november 2014 werd Fruitfunk B.V. opgericht. “Ik vanaf mijn zolderkamer thuis”, kijkt Schapendonk terug “terwijl Rob nog tijdelijk in zijn toenmalige baan bleef werken.

Al snel verhuisden we het kantoor naar de Stationsstraat in Tilburg, waar we anti-kraak zaten. Maar dat is, zeker als je aspiraties hebt om de internationale snoepwereld te gaan veroveren, op z’n minst nogal onzeker. Via het zoeken naar een permanente kantoorruimte kwamen we bij Starterslift terecht. Zij zorgden voor representatieve huisvesting en al snel merkten we dat zij nóg meer toegevoegde waarde konden leveren. Wij beiden hadden weliswaar kennis van sales en marketing en van het product, een bedrijf opzetten is een andere tak van sport. We moesten ons ook de andere facetten van het ondernemerschap bij (laten) brengen. Hoe kom je bijvoorbeeld aan financiering. Starterslift speelde daarbij een belangrijke rol. Zo introduceerden zij ons bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. De BOM staat 100% achter ons product én de aanpak om kinderen suikervrij te laten snoepen. Dat heeft erin geresulteerd dat de BOM heeft besloten te investeren in Fruitfunk, vanuit het Ontwikkelfonds bestemd voor innovatieve consortia.
 

Disney

De belangrijkste stap in de nog prille geschiedenis van Fruitfunk was het binnenhalen van de Disney licenties van Cars en Frozen voor Europa, het Midden Oosten en Afrika. “Zo’n licentie is de ‘missing link’ die nodig is om kinderen te bereiken”, vertelt Rob de Weert. “Het is tegelijk ook een heel spannend fenomeen, want de producten en alles er omheen moeten helemaal worden ontwikkeld, vormgegeven en geproduceerd op basis van instructies van Disney. Je moet aan ontzettend veel voorwaarden voldoen voor het wordt goedgekeurd. Artwork, productielijnen… we hebben het allemaal voor elkaar gekregen.”
 

Dichtbij huis

Van product tot inkoop van de zakjes, Fruitfunk haalt alles uit Europa. “Een bewuste keuze”, zegt Schapendonk. ‘We hoeven helemaal niet naar het Verre Oosten. Kwaliteit kun je om de hoek halen. Extra voordeel zijn de korte levertijden en de zekerheid van een ecologisch verantwoorde productie. Op deze manier zijn leveringstermijnen verkort van 4 maanden naar 6 weken. Voorraad-technisch kunnen we daardoor een enorm stuk flexibeler werken.”
 

Influentials

Bij de verovering van de snoepmarkt maken De Weert en Schapendonk gebruik van hun door de jaren opgebouwde (inter)nationale netwerk. ”We weten bij wie we moeten aankloppen en hoe prijscalculaties worden gedaan. Daardoor hebben we een voorsprong op de concurrentie.

Het is echter ook superbelangrijk om als merk een eigen naam op te bouwen. Daarvoor zetten we in op online marketing, zoals Facebook, maar werken we ook via vloggers en bloggers. De aankoopdoelgroep – de moeders – proberen we te bereiken via advertenties in magazines.

En dan de belangrijkste ‘influentials’…  diegenen op wie de impuls in het snoepschap gericht is: de kinderen. Iedereen weet dat succes valt of staat met aanwezig zijn bij de kassa. De kinderen zien (en willen) daar nu nog steeds dat chocolade-ei… Wij moeten die wens naar ons product laten overspringen. De presentatie aan de kassa, vormgeving, boodschap, surprise… het draait allemaal om aandacht. De ‘plus’ dat het dan ook nog gezond is, zorgt voor de uiteindelijke aankoopbeslissing.”

 

Doorbraak

Rob de Weert en Daan Schapendonk zitten met Fruitfunk ‘op koers’: “We gaan er de komende tijd helemaal voor. 2016 moet het jaar van de grote doorbraak worden. Dat kan. We weten dat inkopers de opdracht hebben om 50% van het kassaschap ‘gezond’ te maken. Voor ons ideaal om onze nieuwe producten binnen te krijgen. Dit snoep is gemáákt voor retail. Het is goedkoop en gezond. Kun je een beter verkoop- (en aankoop)argument verzinnen?

 

Uiteindelijk willen we alle kinderen in de wereld gezond laten snoepen. De eerste stappen zijn gezet.”

Op elk gebied is het voor Fruitfunk op dit moment, zoals Rob de Weert zegt: “Werken op de pieken van ons kunnen. Vrijwel continu. Ons enthousiasme houdt ons daarbij op de been. We zijn steeds maar aan het opschakelen… bij de leveranciers, bij onszelf. De spirit die we daarvoor nodig hebben halen we zeker ook uit de waardering die we proeven. Dat Disney Engeland bijvoorbeeld hier komt en zegt: ‘Over twee weken gaan we naar Tesco en Asda in Engeland, mogen we jullie producten meenemen? , dát geeft energie. Het bewijst dat we het goed doen.”

 

  • Financiering
  • Lean Startup
  • Netwerk
  • Huisvesting