menu

EZ Boekhouding

HomeTilburg UniversityEZ Boekhouding
HomeTilburg UniversityEZ Boekhouding

“We maken het muzikanten zo makkelijk mogelijk”

EZ Boekhouding levert gebruikers pure winst op

Een mes, dat snijdt aan vele kanten. Met EZ Boekhouding bieden Ruud Hoevenaar en Jaap van Eggelen de ideale oplossing: een op muzikanten toegesneden boekhoudpakket, waarmee zonder hulp van buitenaf heel eenvoudig gewerkt kan worden, waar zo weinig mogelijk tijd voor nodig is én waarmee kosten zijn te besparen. Een pakket voor muzikanten, dóór muzikanten… Is dat het geheim?

meer

De twee bedenkers achter EZ Boekhouding beamen het voluit. Als muzikant sta je op het podium, werk je in een studio, of je geeft les. Creatieve invulling van het vak is het belangrijkste. Dat je daarnaast ook nog eens moet zorgen voor je boekhouding, is velen een doorn in het oog. Vanuit dat idee is EZ (easy) Boekhouding ontstaan. Ruud Hoevenaar: “Vanuit onze eigen ervaring als oud-studenten aan de Rockacademie in Tilburg weten we dat het gros van de muzikanten totaal niet gefocust is op boekhouding en administratie. Tijdens het tweede jaar van de opleiding krijg je wekelijks ‘musiconomie’, maar iedereen om ons heen zat op maandagochtend met glazige ogen in het lokaal. Terwijl toch bijna al die gasten straks als zzp’er in de business gaan werken. Dan moeten ze wel om. Maar ze willen er zo weinig mogelijk energie insteken.”

“Ruud is daar nu mee bezig”, geeft Jaap van Eggelen de meerzijdigheid van zijn collega aan. “Hij doceert tegenwoordig musiconomie aan de Rockacademie en heeft de lessen nog een stuk praktijkgerichter gemaakt. Ook is hij regelmatig spreker op diverse conferenties. Laatst nog tijdens Amsterdam Dance Event. Zijn huidige studie Fiscaal Recht aan Tilburg University maakt de cirkel rond.”
 

Serieuze aanpak

Het was Jaap van Eggelen snel duidelijk dat hij ‘iets’ moest doen om zijn muziekcollega’s op zakelijk gebied te ondersteunen: “Dat kabbelde nog even door, tot ik Ruud tegenkwam. Toen zijn we het serieus gaan aanpakken.” “Dat kon”, vult Hoevenaar aan, “omdat Jaap en ik elkaar op de eerste plaats aanvulden op het gebied van kennis (Jaap is enorm technisch, ik heb een voorliefde voor cijfers), maar vooral ook, omdat we allebei dezelfde mogelijkheden zagen. En we houden van ondernemen.”

Niet dat dit laatste meteen een garantie was voor succes. Van Eggelen: “Het viel juist tegen hoe weinig we wisten toen we startten. OK, we hadden een potentiële doelgroep herkend in een aantrekkelijke nichemarkt en we hadden een idee omgewerkt tot een goed werkend product, maar het probleem was vervolgens om die twee zaken bij elkaar te brengen. Natuurlijk zijn er de mensen uit je eigen netwerk, maar dat houdt een keer op. Dus zijn we met een Facebookgroep gestart: ‘Muzikant en administratie’. En we zijn gaan bloggen. Op dat moment gingen we er nog vanuit dat de mensen het product en de voordelen wel zouden begrijpen als ze het lazen. Dat bleek toch wat anders te zitten.”

 

Klanten vinden in nichemarkt

“Op de Rockacademie ben je heel gericht op je product, vertelt Ruud Hoevenaar. “Dat is iets heel anders dan één op één verkopen. Dan is het juist de klant waar je vanuit moet gaan. En onze klanten hebben, om het voorzichtig te zeggen, nogal de neiging om de zakelijke kant van hun beroep van zich af te schuiven. Die houding moesten we zien te doorbreken. En hoe pak je dát aan?”

Dat was ook het moment dat Hoevenaar en Van Eggelen in contact kwamen met Starterslift. “Het voornaamste wat daaruit is voortgekomen, is een andere visie op onze manier van communiceren. Die houdt in, dat we mensen niet alleen het product laten zien, maar ook rechtstreeks vragen of ze het willen proberen. Dat lijkt een open deur, maar we stonden er wel met onze rug naartoe. Starterslift heeft ons letterlijk omgedraaid en vanaf dat moment loopt de acquisitie ook aanzienlijk beter, met wekelijks 10 nieuwe gebruikers van het programma erbij.”
 

Kleine stappen

Achteraf sloot de werkwijze die door Starterslift op hun weg kwam wonderwel aan bij de visie van Van Eggelen en Hoevenaar: “We hadden het idee: over 5 jaar willen we dáár staan. Dat wilden we in kleine stapjes doen. Volgens de Lean Startup methode is dat ook de juiste weg. Het stelt je in staat om gaandeweg, gebaseerd op de reacties van de mensen die je benadert, het product continu aan te passen aan opmerkingen en wensen. Daardoor werd niet alleen onze manier van communiceren, maar ook het product beter. Met de kennis die we bij Starterslift opdeden, gingen de efficiency en de inhoud van onze stappen er alleen maar op vooruit.”

 

Blijvende uitdaging

Natuurlijk is alleen de muziekindustrie een te beperkte markt, beamen de mannen achter EZ Boekhouding. Zo’n 80.000 potentiële klanten. “Maar als we er daar 20 tot 30% van weten te interesseren, houdt het wel op”, stelt Hoevenaar. “Dan blijft er natuurlijk nog heel wat te halen in de groep van andere zzp’ers. De groep die het zelf moet regelen, maar daar helemaal niet blij mee is. Als we die mensen ons product laten uitproberen en ze merken dat het ook echt makkelijk is, dan worden ze er zeker blij van.”

 

Leer van alle dingen…

Jaap ven Eggelen en Ruud Hoevenaar zien hun stap naar het ondernemerschap als ‘logisch en onomkeerbaar’. Van Eggelen: “Een eigen bedrijf. Dat is in feite wat ik altijd al wilde. Oók toen ik naar de Rockacademie ging. Voor mij was de stap vanuit de muziek naar EZ Boekhouding uiteindelijk ook heel logisch. Het feit dat we er geld mee gaan verdienen bevestigt dat we goede keuzes gemaakt hebben. Het is tof om te zien hoe alles ontwikkelt. Vooral ook, omdat we er vanaf dag één in hebben geloofd. Natuurlijk kom je veel mensen tegen met kritiek en scepsis, maar die zijn we niet uit de weg gegaan. Ook daar kun je van leren.”

In de opbouw van EZ Boekhouding zijn volgens de oprichters “…gecalculeerde risico’s genomen en keuzes gemaakt.” Hoevenaar: “Ik ben bewust gestopt om zelf als muzikant op te treden. In plaats daarvan steek ik mijn tijd in het bedrijf. Want iedereen kan wel zeggen: ‘Dat is een tof product’, als wij niet continu bezig blijven met ontwikkelen en klanten werven, dan zakt het weg en worden we ingehaald. Als je toch van een geheim wilt spreken, dan is het succes van EZ Boekhouding er vooral op gebaseerd dat we zichtbaar zijn voor onze doelgroep. Die zichtbaarheid moeten we bewaren. En dan zitten we over 5 jaar misschien wel in dat grote kantoor aan de snelweg dat Jaap zo ambieert…”

  • Business Model
  • Lean Startup
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering