menu

Emissive Games

HomeFinancieringEmissive Games
HomeFinancieringEmissive Games

“Games maken leerden we op school; ondernemen van Starterslift.”

Emissive Games en de wens om groot te groeien

​“Eindelijk zitten we in ons eigen kantoor”. Rick Meeuwes slaakt er een zucht bij, alsof hij wil aangeven dat hij en zijn collega’s van Emissive Games járen hebben moeten wachten voordat ze hun nieuwe werkruimte konden betrekken. Om meteen met een lach zijn ongeduld te bagatelliseren… “Joh, een jaar geleden studeerden we pas af en nu hebben we een eigen bedrijf waarmee we werken aan het mooiste dat we ons kunnen voorstellen: onze eigen ideeën vormgeven, om een supertoffe game op de markt te brengen.”

meer

Het is snel gegaan met Emissive Games, maar het moet nog sneller. Want, zegt Dennis Dellemann (en daar komt het ‘ongeduld’ weer om de hoek kijken?) we hebben Emissive Games niet opgericht om deze ene game te maken. We hebben de drive om een eigen studio op te zetten, eigen werkplekken te creëren en uit te groeien tot een belangrijke speler in de game-industry.”

Perfecte mix

Dennis kijkt zijn collega’s Rick en Heiko Allis aan, die instemmend knikken: “Veel game-ontwikkelaars willen dat niet. Wij wel.De ambitie is echt om een grote, leidende speler op de markt te worden.” 

Hoe zij daar zo zeker van zijn? Heiko: “We hebben in Emissive Games de perfecte mix gevonden. De juiste mensen voor de job. Omdat we allemaal onze eigen expertises hebben, maar ook omdat daarbij een overlap is. Allemaal zijn we specialisten die weten waar we zelf én waar de anderen goed in zijn.”

“Dat slaat uiteraard op de game-ontwikkeling”, vult Dennis aan. “Dat hebben we geleerd op school. Het lag net iets anders bij hoe je een bedrijf opzet. Daar moesten we ons echt in verdiepen…”

Spoedcursus

De uitkomst werd gevonden in het Business Atelier van Starterslift. “Een soort ‘spoedcursus bedrijf opzetten’”, noemt Rick Meeuwes het. ‘We hadden het idee van een leuk spel en Starterslift hielp ons om alles er omheen te organiseren. Tien weken lang even geen games, maar bedrijfseconomie, lean-principles en marketing. 

Als je er nu zo op terugkijkt, kun je misschien wel concluderen, dat het een beetje uit de hand gelopen is. Positief natuurlijk, maar het begon als een klein project voor ons portfolio in de zomervakantie en een paar maanden later stonden we ons idee te promoten voor een commissie van het Pre-Seed Fonds van Starterslift. 

En weet je wat het mooie was… 
Dat dwong ons ertoe om helemaal terug te gaan naar de kern. Welke gevoelens en emoties wilden we in de game overbrengen? Hoe gaat dat werken? Hoe verkópen we dat…? Bij de commissie moesten we uitleggen aan niet-gamers wat we gingen maken. 
En dat viel zo mee! Ze waren echt geïnteresseerd. Het was achteraf een heel aardige, relaxte middag. En… we mochten door!”

Het uitgangspunt? Wij zelf!

“We hebben echt uit ons jargon moeten breken”, legt Heiko Allis de botsing van culturen verder uit. “Wat voor ons ‘gewoon’ is, hoeft dat voor anderen niet te zijn. Dat leert je met ‘marktogen’ naar je product te kijken.”

Toch blijft het volgens Dennis Dellemann belangrijk dat je – als makers – het spel ‘leuk’ blijft vinden: “Aanvankelijk maken we het voor onszelf. We bespreken en ontwikkelen het vervolgens samen: de storyline, de characters, de animatie, de achtergronden, audio… Het is allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom is het ook zo goed dat we nu elke dag bij elkaar zitten. Dat werkt toch net iets makkelijker dan via Skype.”

Spelen is verbeelden… ervaren

Stel je voor… je dwaalt door het verlaten gangenstelsel van een jaren geleden verlaten fort. Je weet dat er op je wordt gejaagd. Je moet hinderlagen herkennen en vermijden, overvallers ontwijken of… bevechten.

Stel je voor… je jaagt als monster, samen met andere creaturen, op die ene prooi. Je verschuilt je en slaat op het juiste moment toe, je spreekt samen een strategie af.

“Het is als kat en muis”, onthult Heiko de essentie van het spel. “Maar dan met een paar katten en maar één muis. Een multiplayer spel, dat bol staat van de spanning… inhoudelijk, psychologisch, visueel.”

In eerste instantie hadden we het idee van een humoristisch spel met een heleboel horrorclichés. Daar zijn we van afgestapt. Humor en spanning werkten elkaar tegen en clichés verliezen hun werking. De continue mogelijkheid om gepakt te worden, de onzekerheid van wat er de volgende keer gebeurt en de (mogelijke) samenwerking tussen de jagende monsters maakt elk spel nu uniek. De spelers kunnen ook afspraken maken en leren van situaties, waardoor het aantrekkelijk – en spannend – blijft.”

Ontwikkeling

In de opzet van het bedrijf is de relatie met NHTV Breda voor Emissive Games heel belangrijk. Dat biedt onder meer de mogelijkheid om bij de ontwikkeling van de game gebruik te maken van Motion Capture apparatuur. Normaal gesproken alleen voorbehouden aan grote partijen.

Veel enthousiasme, ondersteuning en middelen, dus. Toch blijft één ding het allerbelangrijkste: mensen moeten de game gaan spelen. “Dat is voor ons de grootste bron van kennis”, zegt Rick Meeuwes. “Het prototype dat we hebben moet door zoveel mogelijk mensen geprobeerd worden. Daar halen we de meest waardevolle gegevens uit voor verdere ontwikkeling. Welke problemen doen zich voor? Wat willen spelers? Wij houden dat bij en kijken hoe we dat in de game kunnen verwerken.”

Kopen en spelen

Wie gaan de game spelen? “Iedereen”, lacht Dennis. “Nee, dat mág natuurlijk wel, maar we richten ons op jong volwassenen. Met name mannen. Die spelen dit soort games. Verspreiding gebeurt ook al lang niet meer via de traditionele winkels, maar via digitale publiciteitskanalen als YouTube en – de allergrootste en belangrijkste: Steam. Het is straks gewoon een kwestie van één keer de game kopen en spelen. Dat is ook hoe we het zelf het liefst doen. Door bijvoorbeeld een 4-pack aan te bieden, kunnen jij en je vrienden, met korting, allemaal de game kopen en samen spelen.”

De eerste speelbare versie van de game is te koop vanaf het eerste kwartaal van 2017. “Eind 2017 volgt dan de volledige uitgave”, voorspelt Rick. ”En daarna gaan we denken aan een volgende game.”

Het is nog even wennen: “In maart 2016 zijn we begonnen als Emissive Games en amper een half jaar later zijn we, op ons eigen kantoor, fulltime, elke dag bezig met het ontwikkelen van games en groter worden als bedrijf. Ons eigen bedrijf. Dat voelt nog wat raar, maar het went snel!”

 

  • Financiering
  • Business Model
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering
  • Huisvesting