menu

Devention

"Solar Bell is het eerste, 100% functionerende bewijs"

Contactgegevens

http://www.devention.nl

DeVention zoekt duurzame varianten voor energieverspillende apparatuur

“Tijdens onze studietijd aan Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch werden we geconfronteerd met de uitspraak van professor Ad van Wijk van de TU-Delft, dat in Europa jaarlijks het volledige vermogen van twee kolencentrales wordt verbruikt voor deurbellen. Meteen denk je dan: ‘Dat hoort niet te kunnen!’. Het toeval wilde, dat we op datzelfde moment met een groep studenten een onderwerp zochten dat we konden aanpakken voor ons ‘student-company-traject.’ We moesten ‘iets technisch’ ontwikkelen en op de markt zetten. Met de gedachte aan de deurbel in het achterhoofd, was een nieuw product snel geboren: de deurbel op zonne-energie.”

meer

Inmiddels brengen Alexander Nijdam en Bas van den Berg met hun bedrijf DeVention de Solar Bell op de markt. Om dat te kunnen bereiken, is er in de tussentijd enorm veel gebeurd: “Met begeleiding en de faciliteiten van Avans begonnen we een ‘oefenonderneming’. In dat studiejaar ontwikkelden we met onze groep een prototype, waarvan er zo’n 80 exemplaren werden geproduceerd”.

Verdere stappen, na professionele doorstart

Het idee van de deurbel op zonne-energie was dus uitvoerbaar. “Maar we ontdekten ook dat een professionele aanpak met zo’n grote groep niet werkte”, vertelt Alexander. “Zelf wilde ik absoluut doorgaan en in Bas, met zijn elektrotechnische kennis, vond ik een prima partner om een bedrijf op te zetten dat de bel verder kon ontwikkelen.”

Met wat eigen spaargeld en de opbrengst van de verkoop van de 80 protoypen zette DeVention de eerste stap naar de professionalisering van de Solar Bell: “Want we waren er nog lang niet. Om te kunnen slagen, moest het product mooier worden en er moest een aantal technische verbeteringen worden aangebracht om het systeem aantrekkelijker in het gebruik te maken. Om de bel bijvoorbeeld ook ’s nachts te laten werken, moest een accu geïntegreerd worden en dat maakte de elektronica ingewikkelder. En verder moest de bel zowel op gelijkstroom als op wisselstroom kunnen werken. Het uiteindelijke systeem dat nu op de markt is, bestaat uit niet meer dan een drukbelkastje dat de bestaande knop op de deur vervangt. Binnen wordt de stekker van de transformator uit het stopcontact gehaald en buiten het kastje op de bestaande twee draden aangesloten. Klaar! De bel werkt, zonder stroom aan het net te onttrekken.”

Productie: sociaal, duurzaam en financieel

Aanvankelijk produceerden Alexander en Bas alle Solar Bells zelf. “Maar toen de vraag toenam zochten we een partij die het product kon assembleren. Dat is uiteindelijk ‘Van der Leegte Werkt’ geworden, de commerciële sociale werkplaats in Eindhoven. Wij kunnen ons daardoor bezighouden met het verder professionaliseren van DeVention”.

Om die professionalisering echt door te zetten, had DeVention een investeringsbedrag nodig dat vele malen groter was dan wat ze in het begin aan spaargeld en opbrengst van de prototypes hadden: “Toen we groter gingen denken, hadden we ook meer geld nodig”, legt Alexander uit. “Dat geld hebben we via crowdfunding bijeengebracht. Daarbij heeft het zeker geholpen dat ik in 2013 genomineerd werd voor de lijst van Duurzaam Jonge 100 en daar uiteindelijk ook op terecht ben gekomen. Dat droeg enorm bij aan onze bekendheid onder de ‘crowdfunding-doelgroep’. Het benodigde geld kwam binnen en we konden de Solar Bell professioneel in de markt gaan zetten”.

Op zoek naar de doelgroep

“Aanvankelijk denk je dat een product als de Solar Bell eenvoudig aan bouwmarkten en de bouwwereld is te verkopen”, vertelt Nijdam. “Maar het waren echter vooral duurzame winkels en milieucorperaties die interesse toonden. We waren daarom ook blij verrast, toen een opdracht binnenkwam van een nieuwbouwbedrijf dat een compleet nieuwe wijk bouwde. Zij hadden de mogelijkheid en de intentie om innovatief te bouwen en kozen voor de Solar Bell. Uiteindelijk bleek dat ook nog eens een keuze die voor hen veel voordeliger was, omdat de montage en installatie veel eenvoudiger is dan van traditionele deurbellen.”

Een aanzienlijk deel van de verkoop vindt op dit moment plaats aan particulieren via de webshop www.solarbell.nl. “Dat zijn vooral natuurbewuste consumenten”, volgens Alexander Nijdam, “Die verminderen hun energieverbruik en verdienen hun investering van 30 Euro trouwens binnen 3 tot 4 jaar terug. Vanaf dat moment kost bellen niets meer!”.

Duurzame oplossingen voor de toekomst

De ervaring die zij met de Solar Bell hebben opgedaan willen Alexander en Bas in de toekomst verder gaan gebruiken om via DeVention nog veel meer duurzame, energiebesparende oplossingen voor (huishoudelijke) apparaten te ontwikkelen: “Dat kan door middel van solar zijn, maar ook bijv. thermische energie.”

Inmiddels combineert Alexander het ondernemen met zijn studie aan Tilburg University. Hierbij hebben ze veel profijt van de rol die Starterslift inneemt als ‘klankbord’: “Een idee wordt door hen vanuit een andere invalshoek bekeken. Veel bedrijfsmatiger en marktgericht. Dat nemen we dan weer mee.” Na de Solar Bell kijkt DeVention al weer verder: “ Waarom een klok in een magnetron? Waarom drie elektromotoren in een verstelbaar bed? Talloze producten kunnen op een eenvoudige manier veel duurzamer gemaakt worden en toch dezelfde of betere functionaliteit bieden. Dát verwezenlijken is de uitdaging voor DeVention in de toekomst.”

  • Business Model
  • Bedrijfsvoering
  • Huisvesting