menu

Curve Fever

HomeNHTV BredaCurve Fever
HomeNHTV BredaCurve Fever

Focus op serieuze groei

Curve Fever is de jaren van experimenteren voorbij

 

“Een van de belangrijkste eigenschappen die ik op dit moment bij Curve Fever zie, is de enorme focus waarmee we werken. Dat geldt zeker ook voor mezelf. De onzekerheid van ‘de start’ is weg. In plaats daarvan is de wil gekomen om te presteren; om iets neer te zetten in de game-business. Dat vraagt om stabiliteit. Die hebben we gevonden sinds we ons konden vestigen in de Dutch Game Garden in Breda. Het is de perfecte locatie: inspirerend, motiverend… En hopelijk de springplank naar een wereldwijd succes voor onze producten.”

meer

Aan de ‘keukenbar’ van Dutch Game Garden Breda (onderdeel van de NHTV Incubator) doet Geert van den Burg zijn verhaal. Die plek is niet toevallig: “We zitten hier op één van de game-hotspots van Nederland. Echt de beste plek waar je als jong gamebedijf maar kunt zitten. Midden tussen soortgelijke ondernemingen.

Je merkt niets van concurrentie. In tegendeel! Tussen de bedrijven binnen Dutch Game Garden wordt veel informatie uitgewisseld. We werken allemaal vanuit dezelfde ‘mind-focus’ die je als gamemaker nu eenmaal hebt. Dat zorgt voor feedback die je nergens anders zult krijgen en die enorm nuttig is voor zowel de ontwikkeling van je games als van jezelf.”

 

Niet amateuristisch meer

Ooit studeerde Geert van den Burg natuurkunde in Eindhoven. “Dat was al snel, voorzichtig gezegd, niet wat ik wilde”, zegt hij nu. “Ik ging wel met die studie door, maar ondertussen had ik ‘uit mezelf’ de game Curve Fever in elkaar ‘geknutseld’. Een free-2-play-computerspel in de webbrowser, geïnspireerd op het oude DOS-computerspel Achtung, die Kurve!

In eerste instantie was het nog een heel provisorische versie van een multiplayer Snake. Ik kon wel wat programmeren, maar was geen designer. Aan de ‘art’ kon nog heel wat gedaan worden. Toch zette ik het op m’n website en het bleek dat mensen het leuk vonden om de game te spelen. En dat gold zeker ook voor Curve Fever 2, een verbeterde versie die online kon worden gespeeld.

Toen ook de tweede versie enthousiaste reactie opriep, ben ik er serieus over na gaan denken om er ‘een business’ voor op te zetten. Geen amateuristische aanpak meer, maar professioneel een game in de markt zetten waar geld mee kon worden verdiend.”

 

Overstap naar Breda

Van den Burg startte in eerste instantie ‘van huis uit’. Daarna verhuisde hij zijn bedrijf naar Strijp S in Eindhoven, om vandaar naar Dutch Game Garden in Breda te komen. “De serieuze aanpak die ons voor ogen staat vereist de juiste werkomgeving. Eindhoven is wel heel technisch, maar mist de juiste gamecultuur. Daarnaast kun je – vooral in het begin – niet zonder financiering. Contact met Starterslift leverde zowel het een als het ander op.”

 

Op weg naar Curve Fever 3

Curve Fever wordt op dit moment maandelijks – Free2Play – door gemiddeld zo’n 500.000 mensen gespeeld. “Dat moeten er veel meer worden”, zegt Geert van den Burg. “We willen dat ons spel doorbreekt in de VS en dat spelers nog meer gebruik gaan maken van onze betaalde mogelijkheden. Daarvoor moet het spel nóg beter, nóg vetter worden, met de juiste links naar adverteerders en aantrekkelijke spin-offs, waardoor onze verdiensten per speler verdubbelen.”

Om dat te kunnen bereiken, werkt een team van vijf personen aan de stap van Curve Fever 2 naar Curve Fever 3. “Een game designer en drie programmeurs zijn bezig om er het meest spectaculaire én toegankelijke multiplayer-game van te maken. Zelf ben ik heel druk met de hele business er omheen. Ik heb best wel onderschat hoeveel werk het is en wat er zakelijk allemaal bij komt kijken.”

 

Curve Fever 2 levert Van den Burg en zijn collega’s weliswaar al wel geld op, maar niet voldoende om de gewenste ‘sprong voorwaarts’ te maken: “Externe financiering was nodig. Maar de stap naar de bank was moeilijk. Vooral omdat zij de wereld van de games niet kennen. Op advies van Starterslift hebben we door een externe partij een financieringsplan laten schrijven. Daardoor werden de gesprekken met financiers makkelijker en gingen er deuren in de industrie open die tot dan toe gesloten bleven. Het is nu aan ons om met Curve Fever 3 onze ambities ook echt in de praktijk te brengen en van zowel de game als het bedrijf een succes te maken.”

 

Slagen betekent heel hard werken…

Achter het streven naar succes voor Curve Fever zit voor Geert van den Burg, behalve een zakelijke, vooral ook een persoonlijke drive: “Als Curve Fever 3 gaat scoren, dan weet ik dat ik het goed heb gedaan. Ik heb dan (vooral aan mezelf) laten zien dat ik een game kan runnen en er geld mee kan verdienen. De bekendheid die dat oplevert binnen de game-industrie biedt weer volop mogelijkheden voor de ontwikkeling van andere games.”

Toch wil Van den Burg nog niet voor zijn beurt praten: “Eerst maar eens zien waar we over een jaar of vijf staan. Het is nu echt heel hard werken. Niet alleen aan de game zelf, maar vooral ook aan de organisatie en communicatie. Dat lijkt soms nog wel belangrijker. Hoe kom je waar met je doelgroep in contact… Hoe word je top of mind… Welke ‘wapens’ zet je in?

Het virale aspect is voor een game als het onze, dat gratis online kan worden gespeeld, van groot belang. De doelgroep zal zich laten inspireren door vloggers… daar moeten wij dan wel de ‘catch’ mee hebben. We moeten aanwezig zijn op gameportals en vooral ook zorgen dat gebruikers over ons praten.

Groot voordeel van Curve Fever is daarbij dat het zich bijvoorbeeld heel goed leent om op scholen te spelen. Via een browser kunnen drie of vier spelers tegelijk op één toetsenbord spelen. Dat geeft een extra beleving!”

Aan die beleving werkt het team van Curve Fever nu keihard: ”De mogelijkheid bieden de snake te ‘customizen’, ‘boosters’ te kopen, toernooien te spelen… Het kan allemaal en het kómt er ook allemaal. In de mooiste vormgeving. Zodat niemand meer om Curve Fever heen kan.”

 

Big business

Geert van den Burg hoopt dat een toekomstig succes van Curve Fever 3 de aanzet zal zijn tot “heel veel nieuwe, mooie dingen”. “Gaat het echt lopen, dan kunnen we ons gaan richten op een nieuwe game. Wat dat gaat worden? Dat moeten we nog bedenken. En dat doen we met z’n vijven. Die drive hebben we. Allemaal. Voor mij staat daarbij wel voorop dat het absoluut onderdeel moet gaan worden van een serieus game-bedrijf. De tijd van het ambachtelijk games maken is voorbij. Games zijn big business. Daar wil ik bij horen.”

 

 

 

 

  • Business Model
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering
  • Huisvesting