menu

Code Qube

“De ‘gouden keuze’ van een afstudeerproject”

Contactgegevens

https://www.codeqube.nl/

Scholen omarmen de ‘21st Century Skills’ van Code Qube

Hebben ze ‘goud’ in handen? Oprichters Sharina Kiesebrink en Jessica Eijgelsheim van Code Qube wedijveren om het hardst met elkaar om het te ontkennen. Natuurlijk weten ze ook wel dat hun idee, om kinderen vanaf 8 jaar spelenderwijs een eigen website te laten bouwen, exact aansluit bij waar de markt naar op zoek is, maar… goud? “Nou, weet je”, zegt Sharina, “we hebben met en door Code Qube wel een paar gouden mogelijkheden gekregen. Vooral door mee te doen aan pitches en wedstrijden. Dat heeft ons in het begin, behalve geld, ook veel extra ondersteuning opgeleverd, zodat we Code Qube heel gedetailleerd konden perfectioneren. Zelfs dit kantoor waar we nu zitten te praten hebben we gewonnen…”

meer

Midden in dat kantoor, in het Blushuis in Breda, staat een exemplaar van de Code Qube: een forse box met plaats voor bevestiging van twee tablets en magnetische oppervlakken, waarop codes bevestigd kunnen worden.

“Na een aantal prototypen, is uiteindelijk dit model er uitgekomen”, vertelt Jessica Eijgelsheim. “Kinderen kunnen heel fysiek en interactief leren hoe ze een website bouwen. Spelenderwijs worden ze meegenomen in de wereld van de techniek. Samen ontwikkelen en bouwen met de codeertalen HTML en CSS.”

“Het mag niet saai zijn!”

Voor hun afstudeerproject aan de opleiding Communication & Multimedia Design aan Avans Hogeschool Breda zochten Jessica (als programmeur) en Sharina (vormgever) een gezamenlijk project. Sharina Kiesebrink: “Allebei waren we vroeger helemaal gek van kindertent.nl, waar je kon knutselen aan een eigen ‘site’. We ontdekten, dat die mogelijkheid niet meer bestond. En toen we er ons in gingen verdiepen, bleek er eigenlijk bijna helemaal niets te bestaan waarmee kinderen zelf een website konden bouwen. We hadden ons onderwerp gevonden! Maar we breidden het nog wat uit. We wilden iets maken dat ook aan zou sluiten bij de beroepspraktijk van het onderwijs.”

Van begin af aan was het belangrijk dat het te ontwikkelen idee voor de kinderen vooral ‘leuk’ zou zijn. Sharina: “Ik heb ook programmeren geleerd, op het HBO, maar ik vond het doodsaai. Alleen maar schema’s en codes overtypen. Dat moest bij ons veel interactiever en creatiever!”

21st Century Skills

De hele vormgeving van Code Qube en de opzet van de diverse lesprogramma’s die erbij horen, is gebaseerd op een interactieve (speelse/fysieke) aanpak. Jessica Eijgelsheim toont hoe dat werkt: “Drie of vier kinderen staan rondom de Qube. Ze maken kennis met de techniek via het karakter HTML-Henk. Op de tablet ontdekken ze, via spelletjes, wat de codes zijn en hoe ze die moeten gebruiken om hun eigen website te bouwen.

Maar ze kunnen daarbij niet klakkeloos alles overtypen… Eerst creëren ze de codes op het magneetbord en daarna typen ze het – uit het hoofd – op de tablet in. Via de levels van het lesprogramma (je mag het ook spel noemen) komen ze steeds dieper in de stof en kunnen ze zelf aan de slag.”

Een schoolvoorbeeld van de toepassing van de 21tst Century Skills noemen beide dames hun product: “Het hele onderwijs draait daar tegenwoordig om… samenwerken, kritisch en creatief denken, communiceren, reflecteren… Dat alles – en meer – wordt door Code Qube gestimuleerd.

Kinderen van groep 7/8 van de basisschool pikken het heel snel op. Zij vormen de primaire doelgroep, maar ook voor anderen (eigenlijk voor iedereen) is het een bruikbaar instrument. Docenten hoeven ook geen verstand te hebben van programmeren. Tijdens workshops leggen wij hen uit hoe het lesprogramma werkt en dan kunnen zij zich beperken tot begeleiden.”

Pitchen

“Toen we uiteindelijk wisten wat ons afstudeerproject zou worden en het idee al enige vorm kreeg”, vertelt Jessica verder, “hebben we ingeschreven voor de wedstrijd ‘Technology is all around you’, een project van STRP en Kunstbalie in Eindhoven. De uitdaging: ‘Pitch Your Project’! We hebben ons een week lang opgesloten en gebrainstormd. Daar zijn drie ideeën uitgekomen. Die hebben we uitgewerkt op papier en ingestuurd, waarna de Code Qube als één van de drie besten werd genomineerd.”
“Die nominatie hield in”, vult Sharina aan, ‘dat we zowel begeleiding als geld kregen van STRP en Kunstbalie om ons idee in de praktijk te bouwen en uit te proberen. Uiteindelijk hebben we ook de eerste prijs gewonnen. Weer een geldbedrag, waarmee we verder konden werken aan een prototype en lesprogramma’s.”

Jessica: “We gingen de Code Qube uitproberen op scholen. Na zo’n 10 tot 20 keer zie je al snel wat wel en niet werkt. Wat vooral tof was, waren de reacties van de scholen zelf. Zo enthousiast! Ze wilden het allemaal hebben. Voor ons zeker een stimulans om na het afstuderen verder te gaan.”

Eigen bedrijf

“Iedereen vroeg aan ons: Ga je dit nu doen als bedrijf?”, vult Sharina aan. “Daar zijn we zelf ook over na gaan denken en we hebben de vraag neergelegd bij Starterslift, dat we kenden via Avans Hogeschool. Starterslift raadde ons aan de training Business Atelier te volgen. Dat hebben we gedaan en daar hebben we de vraag opnieuw - letterlijk - gesteld: ‘Kunnen we hier ons bedrijf van maken?’. Het antwoord was: Ja. Een paar dagen later stonden we bij Starterslift op de stoep en we werden enthousiast toegelaten…Nog voordat we waren afgestudeerd.”

Na dat afstuderen was het voor Jessica Eijgelsheim en Sharina Kiesebrink zaak dat ze de Code Qube doorontwikkelden en ‘marktklaar’ zouden maken: “Exacte vormgeving, nieuwe lesprogramma’s. Maar vooral ook… de opzet van Code Qube als bedrijf. Daar kwam eigenlijk veel meer bij kijken dan we dachten. Misschien ook wel, omdat we echt alles zoveel mogelijk zelf willen doen: zelf verkopen, zelf workshops geven… dat vreet tijd en dan ook nog al die ‘ondernemersdingen’, zoals administratie, belastingen… daar hadden we echt geen kaas van gegeten. Een Businesstraining van Starterslift heeft ons de ogen geopend. Op dit moment werken we drie dagen per week voor Code Qube en daarvan heeft één dag niets te maken met workshops enz., maar alles met ondernemen.”

Wedstrijd Blushuis

Waarna toch weer de ‘gouden touch’ van Code Qube om de hoek komt kijken…  “Op het moment dat we een kantoor zochten, deden we mee met een pitch die het Blushuis organiseerde in verband met het 10-jarig bestaan”, vertelt Sharina, “Uit zes genomineerden werden wij de winnaar. 

Scholen in de rij

Alles staat dus in de steigers voor een succesvolle uitrol van Code Qube. Jessica: “En ik denk vooral ook dat de scholen er rijp voor zijn. Ze willen niet achterlopen bij de ontwikkelingen. We merken het door aanvragen voor meer informatie. Via-via hebben ze van ons gehoord en ze melden zichzelf aan.”

Na de ontwikkelfase is voor Code Qube de verkoop-/verhuurfase – en vooral ook de tijd van het geven van workshops – aangebroken: “Het liefst willen we ‘het concept Code Qube’ van onszelf houden. We willen het niet afgeven aan grote onderwijsuitgeverijen. Het is (nog) te veel ons kindje. Wel zal de tijd komen – wellicht al op korte termijn – dat we het geven van workshops uitbesteden aan stagiaires/werknemers. Voor ons ontstaat dan de tijd om de Code Qube verder te ontwikkelen.”

Internationaal?

En er gloren meer zaken aan de horizon… Sharina: “We krijgen ook vragen voor andere dingen, zoals cursussen voor ondernemers, of het opstarten van een minor voor studenten die niks hebben met techniek. Ook vanuit het buitenland is er belangstelling. Tijdens de EU Code Week hebben we Code Qube gepresenteerd en we kregen de vraag of het lesprogramma ook in het Engels of het Duits gegeven kan worden… Geen probleem. Alleen de lesprogramma’s vertalen is daarvoor voldoende. De rest, zoals de programmeertaal, is universeel.” En daarmee hebben de oprichters van Code Qube nu dus ook ‘internationaal goud’ in handen.

  • Business Model
  • Netwerk
  • Bedrijfsvoering